Vuoden 2022 paras opettaja: Olli-Pekka Hämäläinen

Vuoden 2022 paras opettaja: Olli-Pekka Hämäläinen

Vuoden 2022 parhaana LUTin opettajina on palkittu yliopisto-opettaja Olli-Pekka Hämäläinen. Hän on saanut opiskelijoilta LUTin parhaan opintojaksopalautteen opintojaksolla Engineering Mechanics 1, joka kuuluu tekniikan kandidaatin 1 vuoden opintoihin LESin kansainvälisissä kandidaatin ohjelmissa.

Opiskelijat antavat hyvää palautetta opintojakson selkeästä rakenteesta, joka sisältää viikoittaiset luennot, demoluennot ja harjoitukset perinteiseen tapaan. Opintojakson pelisäännöt ja vaatimukset ovat myös selvät, ja harjoituksissa opiskelijoita ohjataan ja autetaan ratkaisemaan annettuja tehtäviä.

”Tämä on oikein perinteinen kandivaiheen alun kurssi – ei kannata keksiä pyörää uudestaan, kun vanhat tutut keinot toimii tällä opintojaksolla niin hyvin”, summaa Hämäläinen tekemiään pedagogisia ratkaisuita.

”Opiskelijat tuntuvat ymmärtävän aika hyvin, että vaativat opinnot edellyttävät työtä eivätkä ole välttämättä aina niin kivoja”, hän lisää.

Opiskelijat kehuvat Hämäläisen luentoja hyviksi, ja yhtenä tärkeänä asiana on varmasti luennoitsijan vahva englannin kielen taito, sillä lähes kaikki opiskelijat ovat kv-taustaisia.

"Enhän minä mikään englannin natiivipuhuja ole, mutta eivät ole kaikki opiskelijatkaan, joten ehkä melko aksentiton "simple englishini" on tässä yhteydessä eduksi”, arvelee Hämäläinen.

Opintojakso on ns. massakurssi, sillä opiskelee lähes 300 opiskelijaa, mutta onneksi Hämäläisen apuna opetustyössä on hyvä ja osaava tiimi: professori Xinye Li Hebut-yliopistosta ja opiskelija-assistentit Evgeniia Efimenko ja Arsenii Baibakov. Heillä on Hämäläisen mukaan iso merkitys opintojakson menestykseen.

Opetus toteutetaan täysin lähiopetuksena kahdella kampuksella, mutta Hämäläinen tekee lisäksi erilliset nauhoitetut luennot ja julkaisee ne Moodlessa. Tämä auttaa esimerkiksi sairastunutta tai muutoin poissaolevaa opiskelijaa, kun hän pystyy katsomaan luennon, milloin haluaa. Hämäläinen tunnistaa, että luentonauhoitteet voivat vähentää osallistujia live-luennolta, mutta jos näin käy, hän tietää, että live-luentoa pitää parantaa niin, että opiskelija saa siitä jotakin lisäarvoa. Tätä ajatellen Hämäläinen esimerkiksi käyttää lähiopetustilanteessa usein liitutaulua ja piirtää lisäselvennyksiä sekä haastaa opiskelijoita pohtimaan mekaniikkaan liittyvien ilmiöiden syitä. Toistaiseksi opiskelijat ovat tulleet mielellään paikan päälle osallistuakseen luennoille, mistä Hämäläinen on hyvillään.

Opiskelijat suorittavat opintojakson tekemällä ohjatut viikkoharjoitukset, henkilökohtaisen harjoitustyön sekä tentin. Kaikki harjoitukset tarkastetaan, mikä aiheuttaa mietintää arvosteluteknisesti, koska opiskelijamäärä on kasvanut niin isoksi. Hämäläisen tukena oleva tiimi on auttanut paljon. Opiskelijoiden oppimistuloksiin hän on myös tyytyväinen, mikä onkin tärkeää, sillä opintojakso toimii yhtenä ponnahduslautana myöhempiin insinööritieteiden opintoihin.

Olli-Pekka Hämäläinen on opettanut samaa opintojaksoa jo 4 lukuvuotena ja sen toteutustapa on kehittynyt vuosien myötä. Opiskelijapalaute on Hämäläisen mielestä todella tärkeää. Hän muistaa tähdentää opiskelijoille, että kurssipalaute on LUTissa tehokkain keino vaikuttaa opetukseen. Hämäläinen arvostaa myös sitä, että LUTilla opettaja saa opettaa, miten parhaaksi näkee ja että opettajan omaa osaamista ja valintoja kunnioitetaan.

”On hienoa, että Olli-Pekka Hämäläinen, joka opettaa jopa kahdeksalla eri opintojaksolla ja vieläpä näin isolla massakurssilla, on onnistunut erinomaisesti yhdistämään vanhoja ja uusia opetustapoja opiskelijoiden parhaaksi”, toteaa vararehtori Jaana Sandström onnitellessaan vuoden 2022 parhaan opettajan -palkinnon saajaa.

Vuoden opettaja

Vuoden 2022 paras opettaja, yliopiston opettaja Olli-Pekka Hämäläinen yhdessä opintopalvelujen johtajan Maija Kuirin kanssa, joka luovutti kunniakirjan ja kukat 30. maaliskuuta "Palautteesta tekoihin" -tapahtumassa.