Opiskelijoiden IT-tukipalvelut ja IT-tukipiste
LUT-yliopiston tietohallinto tuottaa IT-tukipalveluita LUT-yliopiston ja LAB-ammattikorkeakoulun opiskelijoille. Opiskelijoiden IT-tukipalvelut auttaa erityisesti LUT-tunnukseen ja salasanaan liittyvissä ongelmatilanteissa ja tällaiset ongelmat pyritään korjaamaan mahdollisimman pikaisesti.
Opiskelijoiden IT-tukipalvelut auttaa näissä asioissa
- Uuden LUT-tunnuksen aktivoiminen
- Unohtuneen salasanan palautus
- LUT-tunnukseen tai salasanaan liittyvät ongelmat (erityisesti kirjautumisongelmat Moodleen, Sisuun, Peppiin, Office 365 -palveluihin, LUT-VDI -etäkäyttöpalveluun ym.)
- Ennen yhteydenottoa suosittelemme vaihtamaan salasanan, mikä usein korjaa kirjautumisongelmat
- Kirjautumisongelmat tulostimille ja muut tulostinongelmat
- Voit itse liittää kulunvalvonta-avaimen (tai muun sirullisen kortin/avaimen) tulostusjärjestelmään ja kirjautua tulostimille helposti sen avulla
LUT-korkeakoulujen henkilökunnan jäsenet voivat myös noutaa uuden LUT-tunnuksen tai unohtuneen salasanan tai käydä liittämässä kulunvalvonta-avaimen tulostusjärjestelmään Opiskelijoiden IT-tukipisteellä. Ota virallinen henkilöllisyystodistus mukaan. Muissa IT-asioissa henkilökuntaa palvelee LUT-tietohallinnon helpdesk.
- Omien laitteiden käyttöön tai sovellusten/tietokoneohjelmien käyttöön emme valitettavasti tarjoa tukea
- Tietokoneiden ja mobiililaitteiden huoltoa tekevillä yrityksillä on yleensä verkkosivut, joilta löydät heidän yhteystietonsa. Voit käyttää hakukoneessa (esim. Google) esimerkiksi hakusanoja tietokonehuolto/puhelinhuolto Lahti/Lappeenranta
- Sisuun tai Peppiin liittyvät muut asiat kuin kirjautumisongelmat
- Sisuun liittyen löydät ohjeita ja tukipalveluiden yhteystiedot täältä
- Peppiin liittyen löydät ohjeita täältä ja voit olla tarvittaessa yhteydessä LABin Opiskelijoiden asiakaspalveluun
- Opiskelutodistukset, viralliset opintosuoritusotteet, matka-alennustodistukset (VR ym.), Kelan ateriatukikortit, opintojaksoille ilmoittautuminen
- Kulunvalvonta-avaimet/kulkukortit ja kulkuoikeudet
- Tulostuskiintiötä emme myy
- Tulostuskiintiötä voit ostaa verkkokaupasta https://lutshop.lut.fi/
- Opiskelijakortit
Yhteystiedot ja palveluajat
Sähköpostitse palvelemme jokaisena arkipäivänä (ma-pe). Muiden yhteydenottokanavien aukiolon voit tarkistaa alla olevasta taulukosta.
Ennen yhteydenottoa suosittelemme tarkistamaan, löydätkö vastauksen IT-ongelmaasi
Opiskelijoiden IT-tukipalvelut on avoinna ma-pe klo 10-14:
Sähköposti (ma-pe) |
studenthelpdesk@lut.fi |
Puhelin (ma, ke-pe) (suljettu 1.5.-31.7.) |
+358 29 446 2777 |
IT-tukipisteet (tiistaisin) (suljettu kesäisin 1.5. alkaen) |
Avoinna tiistaisin klo 10-14 Lappeenrannassa luokan 1304 edessä Lahdessa huoneessa A136 |
Chat (24/7) |
LUT-botti Emmi vastaa kysymyksiin chatissa 24/7 https://elut.lut.fi/studenthelpdesk |
Etätapaamiset ajanvarauksella (ma-pe) (ei käytössä 1.5.-31.7.) |
Voit varata 15 minuutin etätapaamisen, varaukset viimeistään tuntia etukäteen. Lisätietoja löydät tämän taulukon alapuolelta. |
Opiskelijoiden IT-tukipalvelut palvelee LUTin ja LABin opiskelijoita. Poikkeukset aukioloajoissa ilmoitetaan tällä verkkosivulla.
Opiskelijoiden IT-tukipisteet Lappeenrannan ja Lahden kampuksilla ovat avoinna tiistain lisäksi myös torstaisin klo 10-14 kevään ajan, 30.4.2023 asti.
Sähköpostitse palvelemme koko kesän ajan!
1.5. alkaen puhelin, etätapaamiset ajanvarauksella ja Opiskelijoiden IT-tukipisteet ovat suljettuja.
1.8. alkaen puhelin ja etätapaamiset ovat jälleen käytössä. IT-tukipisteet avataan elokuun 2023 puolivälin jälkeen.
Etätapaamiset ajanvarauksella
15.9.2022 alkaen voit varata Opiskelijoiden IT-tukipalveluihin 15 minuutin etätapaamisen, jonka aikana voit saada apua LUT-tunnuksen ongelmaasi. Tapaamiset toteutetaan Microsoft Teams -ohjelman avulla.
Toimi näin, kun haluat varata palveluajan etätapaamiseen
- Varaa aika täällä: https://book.ms/b/StudentITSupportServices@lut.onmicrosoft.com
- Heti ajanvarauksen jälkeen saat antamaasi sähköpostiosoitteeseen varausvahvistuksen, joka sisältää myös linkin, jonka avulla voit liittyä tapaamiseen.
- Saavu tapaamiseen hyvissä ajoin paikalle ja odottele tapaamisen odotustilassa, kunnes hyväksymme sinut mukaan tapaamiseen.
Tunnus- ja IT-ongelmia ei voida aina ratkaista välittömästi ja tällaisissa tilanteissa olemme sinuun yhteydessä vielä etätapaamisen jälkeen. Etätapaamisen aikana voit esimerkiksi jakaa meille työpöytäsi ja näyttää, millaisen virheilmoituksen saat, kun yrität kirjautua johonkin palveluumme.
Muistathan, että opiskelijoiden IT-tukipalvelut ei tarjoa sovellustukea eikä tukea oman laitteen käyttöön eli esimerkiksi Wordin sivunumerojen tai oman tietokoneen kovalevyongelman kanssa emme voi auttaa.