Jatkuvasti avoinna oleva palaute- ja aloitekanava
Yliopiston avoin palautekanava on avoin kaikille LUT:n opiskelijoille: linkki palautekanavaan. Sen kautta voit antaa palautetta tai kehittämisehdotuksia mihin tahansa yliopistoa koskevaan asiaan. Laatupäällikkö Annikka Nurkka tarkastelee viestit säännöllisesti ja huolehtii siitä, että oikea taho käsittelee palautteet ja aloitteet.
Palaute- ja aloitekanavan pelisäännöt
- palautelomakkeella voit kertoa havaitsemistasi kehittämiskohteista tai antaa palautetta yliopiston toimintaan liittyen, jotta voimme tarttua siihen ja parantaa toimintaa
- palautteenantajaa pyydetään aina ilmoittamaan yhteystietonsa, jotta palautteet ja aloitteet voidaan käsitellä parhaalla mahdollisella tavalla
- henkilötiedot pidetään luottamuksellisena ja ainoastaan tätä palautekanavaa hoitavat (laatupäällikkö Annikka Nurkka, varahenkilönä suunnittelija Tanja Matikainen) ja mahdolliset selvitystyötä tekevät saavat tarvittaessa tietää palautteenantajan henkilöllisyyden
- kanavaan liittyvät tietosuoja-asiat on kuvattu Tietosuoja-ilmoituksessa.
Palautteet ja vastineet, vuosi 2025
Hei! Aloitin syksyllä opinnot Lutissa ja aiemmat opinnota Labin puolella loppuivat keväällä. Kummastakaan ei ole jäänyt missään määrin järjestelmällinen mielikuva esimerkiksi lukkarointien tai kurssi-informaatioiden suhteen. Tuntuu, ettei koskaan tiedä varmuudella mitä kanavaa pitkin pitäisi selailla kurssien aikatauluja. Osassa tieto ja aikataulut kulkevat moodlen välityksellä, osassa sähköpostitse, osassa tieto on piilotettu sisuun, osa viestittää teamsin kautta jollain kursseilla muistan opettajan informoineen yhdelle opiskelijalle, jonka vastuulle jäi viestittäminen eteenpäin ja varmasti muitakin reittejä on tullut vastaan. Toivoisin siis että moodlen kurssit voisivat olla ryhmäkohtaisia ja siten myös selkeämpiä ja paikkaansa pitävämpiä. Lisäksi olen itse huomannut haasteita järjestelmiin kirjautumisen suhteen sen jälkeen kun itsellä vaihtui LAB LUTiksi. Lähes poikkeuksetta kaikki sovellukset on täytynyt poistaa ja asentaa uudelleen, jotta sisään on voinut kirjautua. Toivottavasti jossain vaiheessa Lutin ja Labin todennussivustot (authentication) yhdistyy samaksi eikä vain täsmälleen saman näköiseksi.
Vastine: Meillä on tosiaan paljon viestintäkanavia. Lukujärjestyksen osalta TimeEdit on Master-järjestelmä, eli siellä on ajantasainen tieto lukujärjestyksistä ja tiloista. TimeEdististä tiedot siirtyvät Sisuun ja Tuudoon. Opettajat käyttävät viestinnässään myös sähköpostia ja Moodlea, jossa on opintojaksoon liittyvää tarkempaa informaatiota tai vaikka jos tunnit jostain syystä peruuntuvat, eikä tieto muuten tavoita opiskelijoita. Mitä tulee järjestelmiin kirjautumisiin, M365 kirjautumiset käyttävät samoja asetuksia. Shibboleth (Haka) login.lut.fi on teknisistä syistä eriytetty, jolloin lab-tunnuksella ei voi kirjautua lut-autentikaation kautta ja vice versa. Tunnistuksen lähde on näissä joka tapauksessa yhteinen. Sovelluksiin yleensä voi kirjautua eri tunnuksilla, joten log off sovelluksesa ja sovelluksen välimuistin tyhjentäminen pitäisi mahdollistaa toisella tunnuksella kirjautumisen. Tarvittaessa apua saa osoitteesta student.ithelpdesk@lut.fi.
Hei, Sivuilla on ilmoitettu, että kevään lukujärjestykset julkaistaan lokakuun aikana. Niitä ei kuitenkaan ole julkaistu lokakuun aikana. Olen odottanut ja odotan kovasti noita aikatauluja, jotta voin suunnitella opintoja ja muuta elämää. Olisi erittäin tärkeää, että ne julkaistaisiin aiemmin ja vähintään ilmoitetussa ajassa. Ehdotukset: - Kevään 2026 lukujärjestykset julkaistaan välittömästi - Jatkossa aikataulua julkaisulle pyritään aikaistamaan niin, että ne saisi vähän aiemmin jo tietoon. https://elut.lut.fi/fi/opintojen-suorittaminen/opintojen-suunnittelu/lukujarjestykset
Vastine: Tietoteknisistä ongelmista, syksyn lukujärjestykseen tulleista muutostarpeista ja henkilöstövaihdoksista johtuen, emme päässeet aivan suunniteltuun julkaisuaikatauluun tämän vuoden lukujärjestysten osalta. Lukujärjestykset julkaistaan näillä näkymin 15.11 mennessä.
Perinteisesti koululaisten ja opiskelijoiden joululoma alkaa ennen joulun pyhiä ja jatkuu vuodenvaihteen yli. Tällainen tauko opiskelusta on todella tarpeellinen. Nyt tenttejä on 29.12. sekä 30.12. Tämän takia tenttejä varten täytyy lukea joululoman aikana ja käytännön joululomaa ei ole. En ole kuullut, että missään muussa yliopistossa toimitaan näin.
Vastine: LUTillakin on järjestetty joulunajan lomajakso tenteistä, tosin se ei ole niin pitkä kuin palautteen antaja ilmeisesti toivoisi. Tenttien lukumäärä on suuri joulua edeltävällä viikolla eikä ihan kaikkia tenttejä ole ollut mahdollista sijoittaa tuohon ajankohtaan käytännön syistä. Muutama tentti on tämän vuoksi sijoitettu joulun jälkeiselle viikolle.
Moikka, olisiko mahdollista saada korvatulppia exam-tilaan? Vanhojen koneiden näppäimistöjen äänet häiritsee tentin tekoa.
Vastine: Kiitos hyvästä palautteesta! Lahden EXAM-tilassa onkin jo korvatulppa-automaatti, josta tulppia voi tentin ajaksi ottaa maksutta. Hankimme vastaavan myös Lappeenrantaan ja tavoitteena on saada se käyttöön alkuvuodesta 2026.
Lappeenrannan kampuksen nelosvaihetta ei löydy Tuudon kampuskartasta ollenkaan, se luokkatiloineen olisi hyvä lisätä. Myös vessojen sijainnit voisi merkitä tuudon karttaan selkeämmin, nykyiset siniset laatikot (joiden oletan olevan wc-sijainteja) eivät meinaa ihan kaikille aueta karttaa käyttäessä. Kirjaston alakerran ryhmätyötilat, joille on olemassa tilanumerot (esim Einstein, 1297) ei myöskään löydy kartan etsintäfunktion avulla.
Vastine: Tuudon kartat ovat tällä hetkellä suunnittelun/työn alla ja ne päivitetään jossain kohtaa. Tarkka päivittämisajankohta ei ole vielä selvillä, mutta asia on työn alla.
Olin menossa tekemään Lappeenrannan kampuksella Examia, mutta kaikki lokerot henkilökohtaisille tavaroille olivat varattuna, tai joistakin puuttui avain kokonaan, vaikka olivat auki. Lokeroita tulisi olla enemmän saatavilla. Lisäksi olen huomannut exam-tilassa joidenkin tietokoneiden hiirien olevan erittäin huonossa kunnossa, joka vaikeutti tentin suorittamista.
Vastine: Jos tenttikoneiden varusteissa, kuten näppäimistöt ja hiiret, havaitaan puutteita, viedään tilalle toimiva laite. Asiasta voi ilmoittaa esim. opiskelijoiden helpdeskiin: student.ithelpdesk@lut.fi. Digitaalisen oppimisen tiimin väki on tarkastanut kaikki Exam-koneet ja kolmelta koneelta löytyi huonokuntoinen hiiri, jossa rulla ei kunnolla toiminut. Nämä vaihdettiin toimiviin. Hiirten rullat tapaavat kulua käytössä, muutoin niiden toiminnassa ei ole havaittu ongelmia.
Exam-tilan lähellä olevien lokerikkojen määrää lisätään, sillä totta on, että niiden määrä ei vastaa nyt tilan muuta kapasiteettia. Mikäli vapaata lokeroa ei löydy Exam-tilan ääreltä, kannattaa muistaa, että lukittavia lokerikkoja löytyy muualtakin kampukselta, esimerkiksi molempien korkeakoulujen auloista.
Elutin koulutusohjelmakohtaiset vaihtokohteet -linkki ei toimi, eikä sitä löydy enää vaihtokohteet -sivulta. Onko muuttanut johonkin?
Vastine: eLUTin koulutusohjelmakohtaisen vaihtokohdesivut on poistettu eLUTista, koska lista sisälsi runsaasti vanhentunutta ja virheellistä tietoa, kuten väärin merkityt opetuskielet ja alat, vanhentuneet yliopiston nimet sekä kohteita, joihin LUTilla ei enää ole sopimusta. Uuden listan laatiminen vaatii koulutusohjelmilta sitoutumista ja työtä eikä tällä hetkellä ole varmuutta tuleeko lista takaisin käyttöön.
Kävin tekemässä kaksi tenttiä Kouvolan yksikön Exam tenttitilassa. Meinasin jäätyä, koska paikan ilmastointi oli väännetty aivan liian kylmälle, minä en pystynyt enää edes kunnolla ajattelemaan koska olin niin kylmissäni. Eikö vähän lämpöä saisi Syksyllä.
Vastine: Nyt on huoltomies käynyt ko. Exam-tilassa ja tuloilman lämpötilaa on nostettu. Mikäli vielä vastaavaa ilmenee, mielellään siitä kuulemme, jotta voimme parantaa tilaa.
- LUT Moodle -sivut ovat harmittavan usein alhaalla, useita kertoja viikossa. Olen nytkin kahden tunnin aikana päässyt noin kymmeneksi minuutiksi omaan Moodleeni.
Moodlessa on nyt ollut yhteysongelmia jo viimeisen kolmen päivän ajan. Tämä on jo suhteellisen pitkä aika ja haittaa merkittävästi opintojen tekemistä jaksossa, joka on jo muutenkin kiireinen ja täynnä kursseja. Toivon että asiasta edes informoitaisiin opiskelijoille, mistä ongelma johtuu tai kauanko mahdollisessa korjauksessa voisi mennä. Jatkuva opiskelun keskeytyminen on erittäin turhauttavaa varsinkin kursseilla, joissa suuri osa tehtävistä pitää tehdä suoraan moodlen alustalla.
Vastine: Ulkoverkon palomuurissa havaittiin vika, jonka aiheutti samanaikaisesti vikaantunut kuitumoduuli sekä laitteessa ollut ohjelmistoversio. Vian seurauksena yhteydet katkesivat ja palveluissa ilmeni häiriöitä. Kuitumoduuli vaihdettiin uuteen ja ohjelmisto palautettiin edelliseen toimivaan versioon. Tilannetta seurataan.
Olen miettinyt yliopistoalueen ruohonleikkuukäytäntöjä. Esimerkiksi rakennusten 1 ja 2 väliin jäävältä sisäpihalta ruoho leikataan koko alueen laajuudelta, ja rinteet joihin ruohonleikkuri ei sovi trimmeröidään erikseen. Miksi näin perusteellinen ruohonleikkuu katsotaan tarpeelliseksi? Kyseiset nurmialueet eivät sijaitse kulkureiteillä tai oleskelualueilla, joten niiden hoitamattomuudesta ei kaiketi olisi haittaa alueella liikkuville. Voisiko LUT-yliopisto olla edelläkävijä myös kaupunkiluonnon monimuotoisuuden edistämisessä?
Vastine: Kampuksella on jo useampiakin Luontopiha-alueita (ks. kuva ja linkki) ja etupihalle jätetään remontin jälkeenkin niittyalue. Tätä keskustelua ja mahdollisia uusien niittyalueiden suunnittelua jatketaan kiinteistön omistajan kanssa tulevien kesien osalta.

Haluan antaa palautetta yliopiston maisteriohjelmien opetuskielestä. Tällä hetkellä yliopistolla ei ole tarjolla yhtään täysin suomenkielellä opetettavaa tekniikan alan maisteriohjelmaa. Onko tämä on ristiriidassa yliopistolain kanssa, jonka mukaan yliopiston virallinen kieli on suomi. Ymmärrän kansainvälisyyden ja englanninkielisten ohjelmien roolin osana globaalin yhteistyön ja houkuttelevuuden kehittämistä. Vaikka kansainvälisyys ja englanninkieliset ohjelmat ovat tärkeä osa nykyaikaista korkeakoulutusta, on suomenkielisten maisteriohjelmien puuttuminen tekniikan aloilta vakava puute. Se heikentää suomenkielisten opiskelijoiden mahdollisuuksia suorittaa korkeinta koulutustasoa omalla äidinkielellään. On syytä kysyä, kuinka hyvin yliopisto palvelee suomenkielisiä opiskelijoita ja suomalaista yhteiskuntaa, jos suomenkielinen korkeakoulutus maisteritasolla on kutistumassa marginaaliin. Erityisesti tekniikan aloilla vieraskielinen opetus aiheuttaa merkittäviä haasteita. Tekniset aiheet ovat jo itsessään vaativia, ja niiden opiskelu vieraalla kielellä vaikeuttaa ymmärtämistä entisestään. Moni opiskelija ei saa samoja valmiuksia syvälliseen oppimiseen ja asiantuntijuuteen, kun käsitteet ja ilmiöt on omaksuttava englanniksi ilman mahdollisuutta kehittää tai edes ymmärtää suomenkielistä vastinetta. Tätä kehitystä seuraamalla vaarana on, että suomen kieltä ei enää kohta käytetä teknisissä yhteyksissä ollenkaan, ja että tekninen asiantuntijakieli katoaa suomesta. Tämä on erityisen huolestuttavaa kansallisen osaamisen ja työelämän kannalta, etenkin julkisella sektorilla ja kotimaisessa teollisuudessa, jossa suomen kielen taito on usein välttämätön. Toivon, että yliopisto arvioi ohjelmatarjontaansa kriittisesti ja ryhtyy toimiin suomenkielisen maisterikoulutuksen palauttamiseksi myös tekniikan aloille. On tärkeää, että opiskelijoilla on mahdollisuus syventää osaamistaan omalla äidinkielellään, ja samalla turvataan myös suomen kielen asema tieteen ja teknologian kielenä.
Vastine: Yliopistolain mukaisesti yliopistojen on mahdollista päättää myös muun kielen kuin suomen tai ruotsin käyttämisestä opetus- ja tutkintokielenä, ja LUTin opetus- ja tutkintokielet ovat sen tutkintosäännön mukaisesti suomi ja englanti. Englanninkielinen opetus on lisääntynyt LUTissa, kuten muissakin suomalaisissa yliopistoissa ja muutoksen taustalla on useita syitä. Yksi yliopistojen perustehtävistä on tieteellisen tutkimuksen tekeminen ja esimerkiksi tekniikan aloilla tehtävä tutkimus on pääosin kansainvälistä. Koska yliopistoissa annettava opetus on tutkimukseen perustuvaa, on luontevaa, että myös opetusta annetaan tieteellisessä tutkimuksessa käytettävällä kielellä. LUT haluaa huolehtia siitä, että LUTista saatava koulutus antaa opiskelijoille parhaat mahdolliset valmiudet menestyä työelämässä. Esimerkiksi tekniikan aloilla englannin kielen taito on tärkeää, sillä myös suomalainen työelämä toimii kansainvälisillä markkinoilla. LUTissa opetusta on tarjolla myös suomen kielellä, vaikkakin tekniikan maisteriohjelmissa opetusta on paljon tarjolla myös englanniksi.
En löydä moodlesta Study Help/Aputeekkia, jossa pitäisi olla ohjeet lähdeviittausten tekemiseen.
Vastine: moodle.lut.fi > Moodlen etusivulla on valikko ’ Lisää’, ja siellä haku: hakukenttään sana Aputeekki niin ko. kurssialusta löytyy.
Useat vaihto-opiskelijat ovat olleet tietämättömiä GamingLoungen olemassaolosta. Kyselin heiltä, että mitä tiedotuskanavia he seuraavat ja vastaus oli eLUT. Olisiko mahdollista saada maininta tuonne GamingLoungen toiminnasta. GamingLounge tarjoaa opiskelijoille mahdollisuuden pelata erilaisia pelejä vapaasti kolme kertaa viikossa. Toiminta on opiskelijoille täysin ilmaista eikä vaadi rekisteröintiä. Laitteistona toimii 12 kpl pelitietokoneita, 5 kpl VR-laseja, ajosimulaattori, xbox360 kymmenillä peleillä, arcadeboard jolla voi pelata klassikkoarcadepelejä sekä Nintendo Entertainment System. Maanantaisin 16-18, tiistaisin 16.30-18.30 ja torstaisin 16-18. Viimeinen kerta tälle lukuvuodelle 29.4. Toiminta jatkuu syksyllä koulujen alettua. Sijainti: 3244 LUT monitoimihallin pukuhuoneiden vieressä. Kysymykset voi lähetää iiro.pitkanen@student.lut.fi. Minulla on myös mahdollista antaa kuvia tiloista nettisivulle sekä tarvittaessa annan lisäinformaatiota.
Vastine: GamingLoungesta tiedotetaan eLUTissa syyslukukauden alussa.
Electric car chargers at Lahti Campus P1-area are mostly marked with "Out of order stickers" and seem outdated. Even if you find a spot E-parking phone application will be the second hurdle that kills the whole charging experience. Technology exists to just plug the car in and charge automatically. This is something that we should demand from the facilities that we use to teach about transition into more sustainable electric transportation.
Vastine: According to the property owner, all charging poles at Lahti campus are currently working and they have not received any recent reports of faults. The front yard charging poles have been promised to be replaced with more modern versions, but this has not yet been done, we will remind the property owner about the issue. Unfortunately, the ability of LUT to influence the property owner's decisions in this and other respects is limited, but we are in constant discussion with them. Unfortunately, the situation regarding charging systems in Finland is still quite fragmented and hopefully more standardised solutions will be available soon. Currently eParking is in use at both Lahti and Lappeenranta campuses.
Hei, Opiskelen maisteriohjelmassa, jossa suurin osa opiskelusta tapahtuu etänä. Vaikka minun pitää maksaa YTHS-maksu, en voi käyttää YTHS-palveluja kuin jollain yliopistopaikkakunnalla, missä on YTHS-toimipiste. Minulla sellaiseen on yli 100 km, suuremmilla paikkakunnilla asuvilla kurssikavereilla YTHS löytyy omasta kaupungista. Kotipaikkakunnalla paikallisen AMK:n opiskelijat voivat käyttää yhteistyökumppanien palveluja (esim. Terveystalo), mutta tällainen toisen koulun etäopiskelija ei. Toivoisin tähän tasa-arvoa kun kerran täytyy sama maksukin maksaa. Toivottavasti LUT voisi viestiä tätä epäkohtaa eteenpäin YTHS:n suuntaan.
Vastine: YTHS:n ensisijainen palvelupiste on aina opiskelupaikkakuntasi palvelupiste. Tarvittaessa opiskelija voi myös asioida muussa YTHS:n palvelupisteessä asian kiireellisyydestä ja luonteesta riippuen. Mikäli YTHS:llä ei ole toimipistettä omalla opiskelupaikkakunnallasi, tuotetaan palvelut alihankintapisteessä. Kannattaa siis olla suoraan yhteydessä YTHS:ään, ja varmistaa miten ja missä asiointi sujuu. Mitä tulee maksuun, korkeakouluopiskelijan terveydenhoitomaksu ei ole suoraan maksua palveluiden käytöstä, vaan se on kaikille opiskelijoille määrätty maksu terveydenhuoltojärjestelmän ylläpidosta. LUT-yliopisto ja LTKY ovat edustettuina YTHS eteläisen alueen johtokunnassa, jonka kautta teemme vaikutustyötä palveluiden kehittämiseen. Kiitos siis palautteesta.
eLUT: Osoitteessa https://elut.lut.fi/fi/opiskelijan-it-opas/lut-tunnus-ja-kirjautuminen/lut-tunnus-ja-salasana tulee viesti:
Access denied
You are not authorized to access this page.Vastine: IT-osion otsikoita ja sivuja päivitettiin pari viikkoa sitten. Kyseinen sivu on poistettu, ja sen tiedot on siirretty LUT-tunnus ja kirjautuminen -sivulle.
Jos löydät toimimattoman linkin vanhalle sivulle, ilmoitathan siitä studentinfo@lut.fi - osoitteeseen.
Moi! Olen useamman viikon huomannut tuijottelevani Lappeenrannan kampuksen pääovien viereistä suurta tyhjää punatiilistä ulkoseinää metallisen nimikyltin vasemmalla puolella ja aina on herännyt tunne että siitä puuttuu jotain. Jotain, mikä osaltaan nitoisi "vihreän" kampuksen tunnelmaa yhteen, olisi kutsuvan näköinen elementti paikassa minkä edessä napataan somekuvia yms. Idea heräsi vihertaideteoksesta: suuri, lähes maasta katonrajaan ulottuva '&'-merkki tai jokin mikä symboloisi katsetta yhteiseen tulevaisuuteen ja toimisi mahdollisesti hillittyjen valoelementtien kera. Seinä suorastaan huutaa köynnöstä tai muuta vihreää. Tästä tekniikan ja esim. LAB:in taidepuolen opiskelijoille poikkitieteellinen projekti? Lappeenrannan kampus sisältä, ja koko LUT:in mainosimago on niin viimeisen päälle hieno luontoelementtien ja nykyaikaisen habituksen kanssa, että isoin julkisivu tarvitsisi jonkin "pisteen iin päälle". Toki myös ihan simppeli köynnösseinä olisi upea sen mahdollisesti vielä vaihtaessa väriä vuodenaikojen mukaan.(On muuten myös tutkimustietoa, että köynnös myös suojaa seinän rakennetta: https://rakennusmaailma.fi/koynnos-suojaa-talon-julkisivua-kunhan-sita-kasvatetaan-oikein/) Ei mulla muuta, ajattelin vain jakaa idean. :)
Vastine: LUTin brändi- ja viestintäjohtaja vastaa: LUTilla on vireillä etupihauudistus, jonka on määrä tulla päätökseen syksyllä 2025. Otamme tämänkin aloitteen korvan taakse osana sitä työtä
Moveon naisten pukkarin vaaka ei toimi. Kiitos!
Vastine: Kiitos palautteesta, vaaka on hoidettu taas toimintakuntoon!
Hello, I’m not sure if this is the right platform to report this, but this morning, I spotted a small cockroach (about the size of an ant) in the ground-floor female toilet opposite to Aalef. Unfortunately, I couldn’t take a picture as my phone was in my bag. As you may know, infestations can spread quickly, so I urge the relevant authorities to review the cleaning processes for LUT toilets. At times, I’ve noticed unclean toilet seats, and recently, I even found a washbasin (1st stall) with dried blood outside it, in the female toilet behind "Street Café". I truly appreciate the clean environment at LUT and hope it remains well-maintained. I kindly request that the cleaning staff ensure thorough hygiene practices. Thank you.
Response: It was probably a case of sugar worm/silver fish, which are fairly common in the toilets on campus. However, cleaning services will respond immediately and, in cooperation with facility services, will ensure that the toilets in question are cleaned and fumigated for possible pests. The situation is also actively monitored. / Todennäköisesti kyseessä on ollut sokeritoukka, joita kampuksen WC-tiloissa tavataan kohtuullisen usein. Joka tapauksessa siivouspalvelut reagoi palautteeseen välittömästi ja huolehtii yhteistyössä tilapalveluiden kanssa kyseisten wc-tilojen puhdistuksesta ja myrkyttämisestä mahdollisten tuholaisten varalta. Tilannetta myös seurataan aktiivisesti.
This feedback is regarding the lack of English Social Studies courses to take as an elective. As a student in engineering I find myself wanting to get away from computers and mathematics with at least a few courses not being related to that and interested in learning some philosophy/gender studies/religion studies/etc. however, there haven't been many that I could take. There was an interesting course but the requirements were to be a social studies student. It would be appreciated if in the coming years we could have more social studies course in English and available to everyone. I do apologize if those courses exist already and I've been ignorant of them but as far as I've looked into some courses that are interesting, this has been the case. Thank you for your attention!
Response: The Masters’ programmes in Social Sciences started last autumn and the focus then was, of course, on getting the programmes up and running. At the moment, there are no minor study offers at Master's level yet due to resource constraints, but they will probably be offered in the coming academic years.
In Social Sciences, there is course offering for exchange students from other degree programmes, so in principle these could be courses that a student from another degree programme could take for their degree without any prerequisites. It is recommended, that the student should first contact the study counsellor when considering courses for an elective. They will be able to find out which social science courses might be suitable for the degree in question.
Miten opiskelijoiden vastaanottamisessa otetaan LUTissa huomioon sellainen riski, että opiskelijat voivat käyttää väärin saamiaan tietoja esim. LUTia tai Suomea vastaan?
Vastine: Lähtökohta on, että yliopisto-opetus on Suomessa aina julkista, eikä siinä jaeta salassa pidettävää tietoa. Muutoinkin LUT toimii huolellisesti kansallisia ohjeistuksia noudattaen ja pitää huolta siitä, että tietosuojaohjeistukset- sekä käytännöt ovat ajan tasalla ja että tietosuojaan liittyvät vastuut ja vaatimukset tunnistetaan. Opiskelijoilla on pääsy vain sellaiseen aineistoon, joka ei ole salassa pidettävää tai muutoin sellaista, jota opetukseen tai opintoihin liittyen ei voi jakaa.
See the news https://tech.eu/2025/01/15/1-peter-sarlins-foundation-ps-boosts-ai-research-in-finland-with-major-donation/ The donation goes for 10 uni in tech but not LUT, why is that?
Vastine: Suomeen on perustettu syksyllä 2024 ELLIS-instituutti tehostamaan tekoälyn tutkimusta ja houkuttelemaan osaajia. Opetus- ja kulttuuriministeriö tukee yliopistojen yhteistä hanketta 40 miljoonalla eurolla. Hankkeessa ovat mukana kaikki Suomen yliopistot, LUT-yliopisto mukaan lukien.
Tänään on uutisoitu, että Silo AI:n perustaja Peter Sarlin teki mittavan lahjoituksen Suomen tekoälytutkimuksen vahvistamiseksi. Konkreettisesti tämä tarkoittaa, että suomalaisiin yliopistoihin perustetaan 13 uutta professuuria. Sarlin esitti joulukuussa tarjouksen myös LUT-yliopistolle. Esityksessä tarjottiin puolen miljoonan euron lahjoitusta pysyvään (Foundation PS Fellow) professuuriin. LUT-yliopisto keskusteli Sarlinin kanssa kiinnostavasta ehdotuksesta. Todettiin, että koska LUT-yliopistossa ei ole professuureilla oppituoleja, ja viiden vuoden lahjoitusprofessuuriin tarvittaisiin lähtökohtaisesti noin miljoona euroa, yhteistä ratkaisua ei löydetty. Keskustelut Sarlinin kanssa muiden yhteistyötapojen osalta jatkuvat keväällä 2025.
LUT on tehnyt AI-tutkimusta jo vuosia ja panostaa jatkossakin vahvasti sekä tekoälytutkimukseen että -koulutukseen. Perustettu ELLIS-instituutti mahdollistaa aiempaa tiiviimmän yhteistyön myös muiden suomalaisten yliopistojen kanssa.
In one course in Mechanical Engineering, there has been a way to get extra points by taking in-class quizzes. The passing requirement is to take the quizzes in every class. However, due to technical problems, the quizzes were not available in every class and this has led students feeling being treated unfairly in the allocation of extra points.
Vastine: It is important that students send feedback about the courses. However, the best way to handle course related challenges and problems is to meet the teacher in charge (e.g. during teacher’s office hours). The problem of this case has already been discussed with the teacher in charge and department management.
Palautteet ja vastineet, vuosi 2024
Hei! Ostin uuden puhelimen, mutta tuo QR koodi oli vanhentunut, joten voisitteko lähettää minulle uuden? En löydä mistään mailiosoitetta tai puhelinnumeroa, josta voisin kysyä tätä. Toivottavasti te osaatte auttaa ja jonkunlainen yhteystieto tarvittaisiin websivuillenne (jos sitä ei ole).
Vastine: Jos kyse on Duo MFA -aktivoinnista täältä voi tilata uuden aktivointiviestin: https://id.lut.fi/duomfa/. Lisätietoja https://elut.lut.fi/fi/it-ohjeet-ja-opiskelun-tyokalut/opiskelijoiden-it-tukipalvelut-ja-it-tukipiste/usein-kysytyt-it kohdasta 6 löytyykin näitä syitä miksi ei toimi ja tuo tilauslinkki.
On the page for summer language studies (https://elut.lut.fi/en/completing-studies/planning-your-studies/summer-studies) there is a misspelling on the word "language" being spelled as "lanquaqe".
Vastine: The misspelling has been corrected. Thank you for informing us about it.
Hei! Digitaalisen palvelutuotannon ohjelman kuvaus nettisivuilla on mielestäni harhaanjohtava. Kuvauksessa mainitaan sosiaali- ja terveyspalvelut vain muutamia kertoja, mutta nyt ensimmäisen syksyn kurssit ovat olleet todella sotepainotteisia. Ymmärrän, että valitsemani kurssit vaikuttavat kokemukseeni ohjelmasta, mutta minusta tuntuu kuin minut olisi huijattu tähän ohjelmaan. En tarkoita, että ohjelma olisi itsessään huono, mutta nettisivujen kuvausta pitäisi tarkentaa, jotta ohjelmaan hakeutuvat sellaiset ihmiset joille ohjelma on mielekäs, kiinnostava ja opettavainen.
Vastine: Hei, kiitos palautteestasi ja siitä, että jaoit kokemuksesi digitaalisen palvelutuotannon maisteriohjelmasta. On harmillista kuulla, että ohjelman ensimmäisen lukukauden painotus ei ole täysin vastannut odotuksiasi. Arvostamme palautetta, sillä sen avulla voimme kehittää ohjelmaa ja sen viestintää.
Olet oikeassa, että sisältöjen painopisteet voivat vaihdella kurssivalinnoista riippuen. Ohjelman kuvaus nettisivuilla on keskeinen kanava potentiaalisille opiskelijoille heidän tehdessään hakupäätöstä. Pyrimme tarkentamaan ohjelman sisällön ja painopisteiden kuvausta verkkosivuilla. Mikäli sinulla on kysymyksiä kurssien valintaan liittyen, otathan rohkeasti yhteyttä ohjelman vastuuhenkilöihin. Kiitos vielä arvokkaasta palautteestasi!
Hei! Toivottavasti tämä oikea kanava antaa palautetta Moodleen liittyvistä asioista. Kun jonkin kurssin moodle-sivuilla on keskustelupalsta, johon esimerkiksi kurssin vetäjä ilmoittaa kurssiin liittyvistä asioista, tulee siitä ilmoitus sähköpostiin. Sähköpostin otsikko on kuitenkin epämääräinen näin opiskelijan näkökulmasta. Esimerkki sähköpostin otsikosta: "LES10A170 Blended teaching 2.9.2024-22.12.2024: Delay in the Exercise session". Olisi hienoa, jos otsikossa lukisi yksinkertaisesti kurssin nimi eikä kurssin koodi tai suoritusaika. Viesti, jossa on edellä mainittu otsikko ei kerro lukijalle oikeastaan mitään, kun näitä viestejä voi olla useammasta kurssista. Ehdotukseni olisi, että tuo otsikko sähköpostiin saapuvassa viestissä olisi yksinkertaisesti seuraavanlainen: "Applied Mathematics I: Delay in the Exercise session. Tämä olisi paljon informatiivisempi ja tietäisi heti mitä kurssia asia koskee.
Vastine: Opetushelp@lut.fi vastaa palautteeseen: Kiitos viestistäsi! Toteutusten Moodle-pohjat tulevat integraation kautta Sisusta, sisältäen opettaja- ja opiskelijatietojen lisäksi myös toteutuksen nimitiedot. Toteutusten nimeämiskäytäntö on yhtenäinen ja sille on perusteltu syy, eli sitä ei valitettavasti voi muuttaa.
Saisiko kioskin läheiseen naisten vessaan roskapöntöt vessakoppeihin. Roskien kuljettelu vessan läpi ainoalle roskakorille on vähän epämiellyttävää ja kannelliset roska-astiat ehkäisisivät hajuhaittojakin. Samasta vessasta oli myös saippua kokonaan loppu.
Vastine: WC-tilojen kalustelisäystoiveiden osalta kannattaa olla yhteydessä suoraan tilapalveluihin Tilapalvelut Lappeenranta Tilapalvelut.Lappeenranta@lut.fi; Tilapalvelut Lahti Tilapalvelut.Lahti@lut.fi.
Hei, minusta on erittäin ikävää, että Eduroam netti ei toimi ollenkaan. Siihen ei pysty yhdistämään mitään laitetta. Ongelma ei myöskään ole vain minun, sillä opiskelijatoverini ovat kärsineet samasta ongelmasta jo viikkojen ajan. Tälläisella esteellä on pitkäaikaisia vaikutuksia omaan opiskelumotivaation, sekä menestymiseen opinnoissani. On vaikeaa olla läsnä luennoilla ja osallistua tehtävien tekoon jos internet yhteys ei toimi. Olisi toivottavaa, että tulevaisuudessa Eduroam nettiyhteys toimisi, jotta opiskelu LUT-Yliopistossa olisi huomattavasti helpompaa.
Vastine: Jos opiskelijalla on ongelmia, niin on hyvä ottaa yhteyttä student helpdeskiin, lukea ohjeet eLUT/eLAB sivuilla koskien esimerkiksi nyt tätä eduroam palvelua. Kun otat yhteyttä Student helpdeskiin eduroam ongelmasta, on hyvä kertoa kellonaika ja sijainti missä ongelma esiintynyt. Lisäksi millä laitteella ongelmaa koettu ja myös oletko millä tavalla asiaa koittanut selvittää. Ja oletko noudattanut eLUTissa olevaa ohjetta eduroam verkon lisäämisestä, ongelmien kohtaamisesta yms.. Eduroam-verkko (Wi-Fi) | eLUT
Moikka, Olen tehnyt huomion, että yliopistolla vaihto-opiskelijat ovat usein omissa porukoissaan esim. kursseilla, ja jollain kielikurssilla yksi kurssikaveri sanoikin, että olisi kiinnostunut löytämään Suomesta töitä, mutta on hyvin vaikea päästä "mukaan" suomalaiseen yhteiskuntaan, minkä myötä töiden löytäminenkin on vaikeaa. Päätin itse osallistua tänä syksynä Each one teach one -kurssille, ja sain kolme sähköpostikyselyä kurssin osallistujilta, voisinko olla heidän pari. Opiskelijoilla vaikuttaa siten olevan kiinnostusta suomen kieltä ja kulttuuria kohtaa, mutta laskeskelin kurssisivulta, että meitä suomalaisia kurssilla on ehkä vain puolet siitä, mikä olisi suomen kielestä kiinnostuneiden määrä. Haastaisinkin yliopiston sekä killat miettimään, olisiko jotain keinoja, miten suomen kielen ja kulttuurin saavutettavuutta voitaisiin edistää. Maisterikurssien kieli on usein englanti, mutta voisiko kursseihin sisältyä esim. jotain vapaaehtoisia osioita esim. learning cafe tyylisesti tilanteita, joihin integroitaisiin suomen kieltä siten, että tarkoituksena olisi myös saada suomen kielen kohtaamisia vaihto-opiskelijoille ohjatussa turvallisessa ympäristössä. Tilanteissa, joissa suomen kieltä ei täysin ohitettaisi, mutta myös ne ketkä eivät puhu suomea tulisivat huomioiduksi ja saisivat mahdollisuuden harjoitella ja kuulla suomen kieltä, harjoitella esim. työelämän tilanteita varten, joissa muut kollegat saattavat puhua suomea, ja itse ei vielä puhu ainakaan sujuvasti. Saada kokemuksen, että kuulun ryhmään, vaikka hieman poikkeankin valtavirrasta. Kokemus olisi varmasti myös suomenkieltä puhuville arvokas. Usein ulkomaalaisilta kuulee, että suomen kieltä ei pääse edes harjoittelemaan, kun suomalaiset puhuvat heti englantia. Myös killat voisivat kiinnittää tähän asiaan huomiota, usein tapahtumissa lukee, että ne järjestetään vain suomeksi. Voisiko killoilla olla henkilöitä, jotka edistäisivät kansainvälisyyttä, esim. että suomenkielisiin tapahtumiin voisi osallistua myös vaihto-opiskelijat ilman suomen kielentaitoa, mutta että killan puolesta joku olisi näiden henkilöiden "tukena", esim. tulkkaamassa tarvittaessa, mitä tapahtuu. Tiedotus voisi sen myötä olla kannustavampaa. Esim. tapahtuma järjestetään suomeksi, mutta olet tervetullut harjoittelemaan suomen kieltä ja kulttuuria, tukena toimii killan puolesta xxx. Kieliä, kun on kuitenkin hyvin vaikea harjoitella, jos sitä ei pääse kunnolla kuuntelemaankaan. Vaihto-opiskelijoiden integroituminen yhteiskuntaan kielen kautta edistäisi varmasti myös Suomeen töihin jäävien tai jossain vaiheessa Suomeen myöhemmin hakeutuvien määrää.
Vastine: Kiitos erinomaisesta ja ajatuksia herättävästä palautteestasi. Olet tärkeän aiheen äärellä, ja on hienoa, että olet huomioinut vaihto- ja KV-opiskelijoiden haasteet suomen kielen ja integroitumisen suhteen. Olemme jo pitkään edistäneet integraatiota, ja paljon on edelleen kehitteillä, joten opiskelijoiden näkökulma on erittäin arvokas. Esimerkiksi kielikeskuksen S2- ja kulttuurikurssien kehitystä on jatkettu, ja järjestämme vapaamuotoisia kielikahviloita, joissa opiskelijat voivat harjoitella suomea rennossa ympäristössä. Lisäksi joissakin koulutusohjelmissa on pilotoitu malleja, joissa suomen kieltä integroidaan substanssikursseihin tukemaan kv-opiskelijoiden kielen oppimista.
Mainitsemasi ideat suomen kielen integroimisesta opintoihin ovat hyviä ja kuuluvat keskusteluihin, joita käymme parhaillaan LUTissa. Yksi esimerkki olisi, Integration Café -tilaisuudet ovat yksi keino, jolla yhdistämme kulttuureja ja kieliä turvallisessa ympäristössä, ja laajentaminen on harkinnassa. Aina kun vastaavia asioita on tarjolla, jotka ovat avoimia kaikille opiskelijalle ja joihin voi liittyä, ne ovat saatavilla JobTeaserissa ja niitä mainostetaan myös kampuksen näytöillä.
Killoista nostit tärkeän pointin. Myös tapahtumien avoimuuden kehittämistä voisi pohtia, ja killat ovat suhtautuneet myönteisesti yhteistyöhön tässä asiassa ja edistysaskeleita otetaan, vaikka parannettavaa on aina yhä.
Yhteisen kampuskulttuurin kehittäminen on prosessi, johon me kaikki voimme osallistua. Olen samaa mieltä, että suomen kielen harjoittelu voi vaikeutua, jos keskustelut vaihtuvat heti englanniksi, vaikka se tapahtuu joskus spontaanisti ja kohteliaisuudesta. On tärkeää tukea opiskelijoita, jotka ovat motivoituneita oppimaan, ja kiinnittää huomiota niihin, jotka harkitsevat kielen oppimista ja harjoittelua. Viestimmekin aktiivisesti siitä, että molempia kieliä käytetään rohkeasti.
Kiitos vielä kerran arvokkaista ideoistasi, ja olen mielelläni avoin jatkokeskustelulle.Ystävällisin terveisin,
Mays Sweidan, suunnittelija
LUT&LAB UrapalvelutHei, elutin kandidaatintyösivulta puuttuu kandityön arviointimatriisit. Tässä linkki:
https://elut.lut.fi/fi/opintojen-suorittaminen/opinnaytetyo/kandidaatintyo-ja-kandidaattitutkielma Lisätkää yliopisto-/school-/osastotason arviointimatriisit, sillä jos ei tiedä mitä arvioidaan, ei työtä voi tehdä. Samat myös englanninkielisille ja diplomitöihin. Arviointimatriisi itsessään kertoo jopa paremmin kuin mallipohja, sen mitä pitää tehdä. Jos tavoite on hämärä, tulos on hämärä.Vastine: Opinnäytetöiden arviointikriteereissä on koulutusohjelmakohtaisia erityispiirteitä ja painotuseroja. Arvioitavat asiat ovat kuitenkin suurin piirtein samat eri koulutusohjelmissa ja ne ovat listattuna yllä mainitulla eLUTin sivulla olevassa opinnäytetyöohjeessa kohdassa ’Valmiin työn julkaisu ja arvostelu’. Tarkastelemme joka tapauksessa, miten arviointikriteeristöstä viestintää eLUTissa voisi parantaa.
I hope this message is received with the intention of contributing to the continuous improvement of our university's services. I want to express my sincere gratitude for the support I have received from LUT since my first day, and I have no complaints regarding the services provided.
As a student who finds studying in the library more effective than at home, I have noticed that many others share this preference. With this in mind, I would like to propose extending the library hours, or at least keeping the silent study area open 24/7.
I understand that each university operates differently, and comparisons can be challenging. However, providing students with round-the-clock access to a quiet study environment for self study or the study place for group study, as seen at Aalto University and Tampere University, could significantly enhance our academic experience. Offering this service at LUT would not only improve the quality of our facilities but also encourage students to remain in the Lappeenranta area to study.
Thank you for considering this proposal. I appreciate your time and attention to this matter.Response: For security reasons, the campuses are closed from 00-06, as most of the unfortunate mischiefs at campus have occurred at that time. This decision is also supported by the student unions LTKY and KOE and we are not changing this policy. In Lappeenranta campus, the group study rooms in the student union house are open 24/7. There students can study alone or in a group around the clock.
Aiemmin SPR:n Veripalvelu järjesti verenluovutustilaisuuksia kampuksella. Tilaisuuksiin osallistui paljon niin opiskelijoita kuin henkilökuntaa. Olisiko tähän käytäntöön mahdollista palata? Nykyisin verenluovutus toimii ajanvarauksella, joten tilaisuuksissa ei joudu jonottamaan, eikä saliin synny ruuhkia tai tungosta. Uusista verenluovuttajista, etenkin nuorista, on huutava pula, joten tässäkin voisimme osoittaa vastuullisuutta, tiedostavuutta ja aktiivisuutta.
Vastine: Kiitos hyvästä palautteesta. LUT-korkeakoulut on Lappeenrannan kampuksella toteuttanut verenluovutuspäiviä, ja tapahtuman on organisoinut ylioppilaskunta, LTKY. Seuraava verenluovutuspäivä Lappeenrannan kampuksella on ke 13.11.2024. Lahden kampukselle ei ole mahdollista järjestää vastaavaa tapahtumaa, sillä Lahden keskustassa on SPR:n luovutuspiste, joka palvelee laajoilla aukioloajoilla. SPR kiertää liikkuvalla yksiköllä vain niissä kaupungeissa, kuten Lappeenrannassa, jossa ei ole SPR:n luovutuspistettä.
Yliopiston lounasruokaloita koskeva palaute: intialainen sulki luukkunsa aiemmin, nyt loppukeväästä pizzabuffa lopetti. LUT buffetin grilli ei ole ollut auki vuosikausiin. Kampuksen viehätysvoima kärsii mielestäni reilusti, kun tarjolla on vain mantelikalaa tms. linjaruokaa. Pystyisikö yliopisto tukemaan jonkin ulkomaalaisen raflan tai pizzabuffan takaisin kampukselle? Nämä piristävät päivää olennaisesti. Lisäksi toivoisin yliopiston olevan YO-talon Saleen yhteydessä kesän aukioloajoista. Itärajan sulkemisen seurauksena kaupungin keskustassa kaikki paikat konkurssissa, mutta en ymmärrä miksi palvelut kaikkoavat yliopistoltakin. Vertailun vuoksi esim. Otaniemen A-bloc kukoistaa ympäri vuoden, kun samassa osoitteessa on yliopistolla samassa tilassa ruokakauppa ja ravintoloita. Asuuhan täälläkin tuhansia ihmisiä aivan yliopiston välittömässä läheisyydessä. Hyvää kesää! :)
Vastine: Sekä intialainen ravintola että pizzapaikka avaavat ovensa taas syksyllä, kun uusi lukukausi alkaa. Ravintola-ala kärsi huomattavia rahallisia tappioita korona-aikana eikä ruokailijoiden määrä ole vieläkään palannut koronaa edeltävälle tasolle. Kysymys on loppujen lopuksi kannattavuudesta eli kesän aikana kampuksella ei ole riittävästi syöjiä, jotta useamman ravintolan aukipitäminen olisi mahdollista eikä korkeakouluilla ole mahdollisuutta lähteä tukemaan tappiollista toimintaa ko. ajankohtina. Mutta kuten todettu, syyslukukauden alkaessa kaikki ravintolat avaavat taas uudestaan, viime lukuvuosi näytti jo lupaavalta ruokailijoiden määrän suhteen ja toivottavasti grillikin saadaan taas auki jossakin vaiheessa. Salea koskee sama tilanne, kyseessä on pieni ’laatikkokauppa’, jossa valikoima ja kertaostokset ovat pieniä, joten asiakkaiden määrän vähentyessä aukipitäminen ei ole enää kannattavaa varsinkin, kun valikoimaltaan monipuolisemmat kaupat sijaitsevat kohtuullisen lähellä Sammonlahdessa.
Paperitenttien muuttaminen työssäkäyviä ja ulkopaikkakuntalaisia opiskelijoita kohtaan tasa-arvoisemmaksi kohteluksi: Lappeenrantaan ei saavu esimerkiksi pääkaupunkiseudulta junia ennen aamu kahdeksaa, mikä tarkoittaa, että aamuisiin paperitentteihin osallistuminen onnistuu vain, jos Lappeenrantaan tulee yöksi. Tämä maksaa matkustuksen lisäksi majoituksen. Työssäkäyville palkattoman vapaan ottaminen käy kalliiksi. Asiallinen tapa hoitaa tämä voisi olla tarjota muille kampuksille valvontaa tai mahdollisuutta osallistua Exam-tentteihin. Nyt tämä ei ilmeisesti onnistu, sillä resurssipulan takia Lahteen ei saa siirrettyä normaalia valvontaa (tämä tarkistettu valvonnan palveluista LUTin kampuksen vastaavalta). Siihen ei ole vielä saatu selvyyttä, miksei näihin tilanteisiin voida tarjota e-exam tenttiä. Joidenkin kurssien professorit joustavat tilanteessa hyvin, mutta yleisen linjan puuttuminen mahdollistaa tämän vaikeuden joillakin kursseilla. Tulevien vuosien kiristykset opiskelijoiden kukkaroihin varmasti lisäävät opiskelijoiden työssäkäyntiä, minkä takia yliopiston voisi olla hyvä ottaa tästä koppia.
Vastine: Tentit järjestetään sillä paikkakunnalla missä tutkinto-ohjelman paikkakunta on, tämä on kaikkien opiskelijoiden tasa-arvoisen kohtelun vuoksi keskeinen asia. Tenttijärjestys eli tieto siitä, milloin ja millainen arviointi opintojaksossa on, julkaistaan kesäkuussa, ennen uuden lukukauden alkua. Opettajat päättävät itse opintojaksolla käytetyt osaamisen arviointimenetelmät. Emme voi velvoittaa opettajaa käyttämään muuta arviointi-menetelmää, kuin mitä opintojakson suoritustavassa ja arvioinnissa on kerrottu.
Tilasin lutshopista 40 euroa maksavan paperisen tutkintotodistuksen. Odotin saavani samanlaisen todistuksen kuin viime vuosina valmistuneet opiskelijatoverini - kunnon kansissa ja kunnon paperilla, kuten tuohon hintaan voisi olettaa. Sen sijaan sain muovitaskussa mustavalkoiselle kopiopaperille tulostetun todistuksen, ja pettymykseni oli todella suuri. En usko, että kyseinen dokumentti on kovinkaan uskottava, vaikka siitä yliopiston leimat löytyykin.
Vastine: Palautteen antaja on mitä ilmeisimmin tilannut kopion sähköisestä tutkintotodistuksestaan, vaikka on luullut tilanneensa entisenkaltaisen virallisen paperisen tutkintotodistuksen. Uudenlaisen sähköisen todistuksen saanut ei voi saada paperista tutkintotodistusta, vaan ainoastaan todistusjäljennöksen. Todistusjäljennös tulostetaan tosiaankin aina tavalliselle valkoiselle kopiopaperille. Tässä on valmistuneelle tapahtunut ikävä väärinkäsitys, joten olemme selventäneet tutkintotodistuksen kopion kuvausta eLUTissa, jotta väärinymmärryksiä ei tapahtuisi jatkossa.
Olemme saaneet aktiivisilta eLUTin käyttäjiltä viime aikoina kommentit toimimattomasta linkistä sekä kirjoitusvirheestä ohjeissamme. Nämä virheet on nyt korjattu. Kiitos molemmille palautteenantajille ystävällisestä ja aktiivisesta osallistumisesta eLUTin sisällön laadun parantamiseen, se on todella arvokasta.
- Mervi Lensu on aivan huikea resurssi LUT:lle! Sain häneltä salamannopeaa apua valmistumiseen liittyen.
Vastine: Kiitos positiivisesta palautteesta, se on toimitettu Merville ja hänen esimiehilleen. Olemme kaikki iloisia hänen puolestaan ja hänestä. Hei, englanninkielisellä sivulla "Internship in Business Administration" linkki internship reporttiin ei toimi. Tämä avaa vain "please wait..." dokumentin. Lomake ei avaudu edes Firefox-selaimella, vaikka tätä kehotetaan käyttämään. Suomenkielisellä sivulla linkki työharjoitteluraporttiin kyllä toimii, mutta koulutusohjelmani vetäjä ei ole suomenkielinen.
Vastine: Ko. sivusto löytyy linkin takaa: https://elut.lut.fi/en/completing-studies/work-internships/internship-business-administration
- Moodlen kalenterissa ja palautuspäivissä on joku häiriö. Jostain syystä joidenkin tehtävien palautuspäivämäärät näkyvät kurssilla palkissa liian aikaisin ja dashboardilla kahtena eri päivänä, mutta itse palautuslaatikossa on kuitenkin oikea päivä. Tämä on varsin häiritsevää, koska se vesittää dashboardin idean, kun palautuspäivät täytyy käydä erikseen tarkastamassa joka tehtävälle. Aiemmin en ole huomannut vastaavaa ongelmaa.
Vastine: Opettaja voi asettaa tehtävälle palautuspäivämäärän lisäksi päivämäärän edistymisen seurantaa varten. Tällöin tehtävästä näkyy mm. dashboardin aikajanalla ja kalenterissa kaksi merkintää. Yleensä edistymisen seurannan päivämääräksi asetetaan kuitenkin sama aika kuin palautuspäivämäärälle. Edistymisen seurannan merkinnässä lukee aikajanalla "Tehtävä vaatii huomiota" ja kalenterissa "pitäisi olla tehtynä", kun taas palautuspäivämäärä ilmoitetaan merkinnällä "Tehtävä on palautettava viimeistään". Asiasta kannattaa ilmoittaa opettajalle, jotta hän tarkistaisi tehtävän asetukset. Opettaja voi olla yhteydessä Opetushelpin Moodle-tukeen, jos näyttää siltä, että kyseessä ei ole virhe päivämäärissä, vaan tekninen ongelma Moodlessa.
Olin tekemässä tenttiä LUT-yliopiston EXAM-tilassa. Koneella 5 näppäimistö ei toiminut kunnolla (kirjaimia ei pystynyt poistamaan delete-näppäimellä) ja näppäimistö oli tahmean rasvan peitossa. Olisi mukavaa, jos näppäimistön voisi vaihtaa tulevia tenttijöitä varten.
Vastine: Kiitos tiedosta, hoidetaan näppäimistö vaihtoon.EXAM-tenttiin tullut opiskelija on antanut palautetta kohtaamastaan epäystävällisestä asiakaspalvelusta.
Vastine: Kiitos palautteesta. Olemme pahoillamme asiasta. Se on selvitetty ja siihen on puututtu esimiesten toimesta.
Hei!
Haluaisin antaa palautetta koskien LUT:in urapalvelujen saavutettavuutta/kykyä reagoida opiskelijoiden viesteihin. Olen yrittänyt tavoitella urapalvelun henkilöstöä useamman päivän ajan puhelimitse sekä sähköpostitse työharjoittelupaikkaan liittyen. Lukuisista yrityksistä huolimatta en ole saanut yhteyttä. Nyt kun kesätyö/työnhaku on kuumimmillaan, on harmillista, että urapalveluihin ei saa yhteyttä. Lisäksi LUT:in työpaikkaportaaliin (jobteaser) on julkaistu hakuun valtion harjoittelupaikkoja (esim. ulkoministeriö), joihin vaaditaan yliopiston harjoittelutuki. Ilmeisesti tällaista tukea ei ole kuitenkaan LUT:issa saatavilla. Miksi työpaikkaportaalissa julkaistaan paikkoja, joihin LUT:in opiskelijat eivät käytännössä voi hakea?
Vastine: Kiitos palautteestasi. Pahoittelemme, ettet ole kokenut urapalvelujen saavutettavuutta riittäväksi.
Kesätyöhakukauden kiireisestä työjaksosta ja poikkeuksellisista sairauslomista johtuen henkilökuntamme on valitettavasti ollut tammikuun aikana tavoitettavissa puhelimitse hieman normaalia heikommin. Kaikkiin puhelinvastaajiin jätettyihin viesteihin olemme kuitenkin vastanneet heti kun se on ollut mahdollista. Urapalvelujen palvelusähköpostilaatikkoon careerservices@lut.fi tulleisiin viesteihin olemme kyenneet muutamaa poikkeuspäivää lukuun ottamatta vastaamaan päivittäin.
LUT-yliopisto tukee taloudellisesti opiskelijoiden työharjoitteluja opiskelijan oman kotimaansa ulkopuolella. Tästä johtuen suomalaiset opiskelijat voivat saada työharjoittelutukea ainoastaan Suomen rajojen ulkopuolella tapahtuviin työjaksoihin. Vastaavasti kansainväliset opiskelijat voivat saada Career Spark -tukea Suomessa tapahtuviin työjaksoihin.
JobTeaser-portaaliin tulee päivittäin kymmeniä uusia työpaikkailmoituksia, joiden oikeellisuuden tarkistamme yhdessä muiden suomalaisten yliopistojen kanssa. Pyrimme parhaamme mukaan poistamaan portaalista kaikki sellaiset paikat, jotka eivät sovellu opiskelijoillemme tai joita opiskelijamme eivät voi hakea. Ilmoitusten suuren määrän vuoksi emme kuitenkaan pysty tämän osalta 100 % tarkkuuteen. Siksi olemmekin kiitollisia kaikista opiskelijoilta saamistamme vinkeistä.
Ystävällisin terveisin,
Elina Hannikainen-Himanen
Palvelupäällikkö, Ura- ja alumnipalvelut
Huomasin tuossa miettiväni, että meillä LUT:ssa on opiskelijoiden asiakaspalvelussa ja opintojen ohjauksessa todella ystävällisiä, asioita selvittäviä ja selkeitä viestijöitä töissä. Heitä kuitenkaan harvemmin muistaa ihan erillisten palautteiden muodossa, kun kaikki sujuu aina niin hyvin ja asioinnista jää hyvä mieli. Kiitos siis myös heidän tiimeilleen siitä, että tekevät opiskeluarjesta sujuvampaa.
Vastine: Kiitos positiivisesta palautteesta, se on toimitettu edelleen oikeaan osoitteeseensa eli LUTin opintopalveluiden asiakaspalvelussa ja opintojen ohjauksessa toimiville. On hienoa, että palautteen antaja on jaksanut nähdä vaivaa ja kiittää saamastaan avusta. Positiivinen palaute ilahduttaa ja piristää työpäivää sekä kannustaa työskentelemään kaikkien opiskelijoidemme hyväksi edelleen.
Opinnäytetyön mallipohjan (kandi) kypsyysnäyteohje eroaa suomenkielisessä ja englanninkielisessä versiossa. Mielestämme suomenkielisen voi tulkita eri tavalla:
Students write the abstract in two languages: the language of their basic education (Finnish or Swedish) and English. Students who have not received their basic education in Finnish or Swedish write their abstract only in English. Opiskelijat, joiden koulusivistyskieli ei ole suomi tai ruotsi ja jotka kirjoittavat opinnäytteensä englanniksi, kirjoittavat tiivistelmän ainoastaan englanniksi.
Vastine: Varsinaiset kypsyysnäytettä koskevat ohjeet kannattaa hakea eLUTista: https://elut.lut.fi/fi/valmistuminen/kypsyysnayte. Opinnäytetyön mallipohjissa, joka on sama sekä kandidaatintyölle/-tutkielmalle että DI-työlle/pro gradulle, ei opasteta kypsyysnäytteen tekoa. Siinä on toki malli sekä suomen- että englanninkieliselle tiivistelmälle, joten lähtökohta on, että tiivistelmä kirjoitetaan mallipohjaa noudattaen molemmilla kielillä. Poikkeuksena ovat ne, joiden koulusivistyskieli ei ole ollut suomi tai ruotsi. Mallipohjassa oleva ohjeistuksen on tarkoitus toimia kontekstissaan, ei välttämättä siitä irrotettuna. Palaute huomioidaan toki mallipohjaa päivitettäessä, jotta ohjeistus olisi mahdollisimman selvä kaiken kielisille mallipohjan käyttäjille. Mallipohjaan liittyvät korjausehdotukset voi lähettää annikka.nurkka@lut.fi .
Valmistumisjuhlaan toivotaan dataprojektorin käyttöä, jonka avulla tilaisuuden ohjelma, valmistuneiden nimet ja kiitospuheen suomennos voitaisiin jakaa yleisölle.
Vastine: LUTissa järjestetään valmistumisjuhla joka kuukausi pl. heinäkuu. Juhlan ohjelma ja ohjeet vierailijoille on julkaistu kaikille avoimessa eLUTissa. Tilaisuudessa ohjelma ja juhlan eteneminen sisältyy myös rehtorin/vararehtorin puheeseen. Jokaisen juhlaan osallistuvan valmistuvan nimi luetaan ääneen todistuksia jakaessa.
LUT on kansainvälinen yliopisto, jossa on tällä hetkellä edustettuna 98 eri kansallisuutta. LUTin työkielet ovat suomi ja englanti. Kiitospuheella palautteen antaja viitannee valmistuvan opiskelijan juhlassa pitämään puheeseen. Valmistuva opiskelija päättää puheen sisällön ja kielen (suomi/englanti) itsenäisesti. Yliopisto ei ota mitään kantaa puheen sisältöön tai kieleen eikä myöskään pyydä sitä etukäteen nähtäväksi. Juhlissa puheita pidetään tasapuolisesti sekä suomeksi että englanniksi.
Palautteet ja vastineet, vuosi 2023
elut:n hakutoiminto ei anna tuloksia hakusanalla "tutkintosääntö", "LUT tutkintosääntö" tai "tutkintosaanto". Saisikohan tuota hakutoimintoa kehitettyä, niin että löydettäisiin tälle sivulle? https://elut.lut.fi/fi/opintojen-suorittaminen/opintoja-ohjaavat-saadokset-ja-ohjeet/tutkintosaanto
Vastine: eLUTissa haussa oli ongelmia 14.–16.11. Ongelmat johtuivat 14.11. sivustolle tehdystä päivityksestä. Haku ei löytänyt kaikkia pikalinkkejä entiseen tapaan ja hakutuloksien sivu näytti vain Ajankohtaisia ja Tapahtumia.
Ongelma havaittiin tiistaina 14.11. ja asia pyrittiin selvittämään mahdollisimman pian sivuston ylläpitäjän kanssa. Ongelma saatiin korjattua 16.11. aamupäivällä. Nyt haku löytää taas pikalinkkejä ja näyttää hakutuloksissa sivuja sekä Ajankohtaisia ja Tapahtumia.
Siinä kadunvarren asukkaana kauhistelen taas ohi meneviä pyöräilijöitä ilman valoja ja heijastimia, usein vielä mustissa vaatteissa. Meidän kohdalla katsoen suurin osa vaikuttaa olevan yliopiston tai amk:n opiskelijoita. Voisitteko järjestää joissain kanavissa tiedotuksen yleisestä riskistä liikenteessä ja että valoitta ajaminen on myös rangaistavaa?
Vastine: Valtakunnallista heijastinpäivää vietetään joka vuosi 1.10. Olemme julkaisseet eLUTissa Ajankohtaista-uutisen Heijastinpäivästä ja heijastimen käytöstä: https://elut.lut.fi/fi/ajankohtaista/heijastinpaiva-110
- Moodle kalenteria viedessä toiseen kalenteripalveluun esimerkiksi Outlookin tai Gmailin kalenteriin ei mukana siirry tieto, että mitä kurssia kalenterimerkintä koskee. Kurssin nimen ja tunnuksen voisi kirjoittaa myös lisätieto kenttään, että kalenterien viennissä se siirtyisi mukana. Tällä hetkellä Moodlen kalenterin vientiasetus on siis lähes hyödytön vaikka itse vienti toimiikin moitteettomasti.
Vastine: Moodle ei tällä hetkellä tue kurssin nimitiedon näyttämistä kalenterin vientitoiminnossa. Asiasta on kirjattu kehitysehdotus Moodle-yhteisön sivustolla moodle.org. - This feedback is regarding the terminology used for what is currently referred to as "alternative study" within our academic programs. I believe that the term "alternative study" is misleading and would be benficial to use a more precise term such as "Ancillary" or "Subsidiary." The reason for this suggested change is rooted in the misunderstanding and confusion that the term "alternative study" causes. By its common definition, "alternative" implies an option or choice, often indicating something that is not compulsory but rather an elective or alternative path. In an academic context, this terminology can lead students to believe that the course in question is optional, potentially resulting in a detrimental impact on their academic progress. In contrast, the terms "Ancillary" and "Subsidiary" more accurately convey the nature of these courses as necessary, complementary components of an academic program. "Ancillary" denotes something supplementary or subordinate to the primary study, indicating its importance and required status. Similarly, "Subsidiary" conveys the secondary, auxiliary, and supplementary nature of these courses, emphasizing their role in supporting the main focus of a program without implying optionality. I look forward to the possibility of seeing positive changes in our university's terminology.
Response: Terms and their interpretations are always a challenge when people with different native language backgrounds use English expressions. The terms used in the curricula and degree structures of LUT degree programmes are well established and terms "Ancillary" or "Subsidiary" are not very familiar, we have not received similar proposal in the past. At LUT, study counsellors and the study information system Sisu guide students in the preparation of their personal study plans so that different ways of understanding terms do not lead to misunderstandings. However, we want to ensure that the Sisu system guides all students in a consistent way, and we will explore possibilities to harmonise and clarify the terms used in the curriculum. Instructions on how to use Sisu are available in eLUT: https://elut.lut.fi/en/it-instructions-and-study-tools/sisu/sisu-instructions.
- Why there is no initiative of meeting students with Locals for students studying in Kouvola Campus? There should be "Meet with locals" program for this campus too along with Lappeenranta and Lahti.
Response: This feedback is valuable, thank you. Student services are being developed both on LUT campuses and in its regional units, but unfortunately so far we have not had the resources to organise ‘Meet a local friend’ activities in Kouvola. However, City of Kouvola has a Multicultural Centre Saaga, an international meeting place in the Kouvola city center, where local friends could perhaps be made. - Olisiko mahdollista saada yliopistolle lisänäyttöjä? Nykyään aika suurella määrällä opiskelijoista (väittäisin että yli 80 %) on oma läppäri koko ajan mukana, joten lisänäytöistä olisi hyötyä silloin kun koululle tulee opiskelemaan. Eli siis: lisänäyttöjä, ja niihin HDMI johtoja. Etenkin ryhmätyötiloissa, pöytätietokoneet taitavat olla aika vähällä käytöllä.
Vastine: Syys-lokakuussa pidetään oppimis- ja tilapalveluiden (IT, kirjasto, tilat) sekä opiskelijajärjestöjen (LTKY, KOE) tapaamiset, joissa käsitellään mm. ryhmätyötiloja. Tämä lisänäyttöasia otetaan silloin esille.
- Minkä takia 4.periodin kuulusteluviikko kestää 2 viikkoa (22.4. – 10.5.2024), kun kaikissa muissa periodeissa kuulusteluviikko kestää vain sen viikon? Olisi helpompaa kesätöiden aloittamisen kannalta, jos varsinkin 4.periodissa kuulusteluviikko kestäisi tosiaan vain sen viikon verran.
Vastine: Viime lukuvuonna LUTilla oli kokeilu, jossa lisättiin opetuksesta vapaata aikaa vuodenvaihteessa yhdellä viikolla, mikä tarkoitti sitä, että 4. periodin tenttiviikkojen määrää jouduttiin vähentämään kolmesta kahteen. Alkavana lukuvuotena 2023-24 palaamme kuitenkin takasin vanhaan aikatauluun, ja tenttiviikot järjestetään viikoilla 17 – 19 eli 22.4. - 10.5.2024, sillä tenttejä tullaan järjestämään enemmän kuin aikaisemmin mm. sen vuoksi että tentit ovat opintojaksojen suoritusmuotona kasvattaneet suosiotaan. Lisäksi kyseisillä tenttiviikoilla järjestetään paitsi 4. periodin tenttejä myös 1.- 3. periodin tenttejä. Näin ollen päällekkäisyyksien välttämiseksi kaikkia tenttipäiviä tullaan tarvitsemaan. - Elutissa ja lut.fi on vielä hyvin monella sivulla ilmoitetut s-postiosoitteet vanhassa muodossa, vaikka Outlookin mukaan niitä ei ole olemassa (vaan ovat lut.-- muodossa). Opiskelijana tämä ei yleensä estä oikean osoitteen löytämistä, mutta ulkopuoliselle voi tuottaa hankaluuksia. Tällaisia vanhoja versioita ovat ainakin tulostaminen, opintotoimisto ja hakijapalvelut -sivuilla, joihin itse olen törmännyt.
Vastine: Osoitteet ovat lyhyemmässä muodossa eLUTissa esim. opinto@lut.fi, kun taas Outlookista sama osoite löytyy muodossa lut.opinto@lut.fi. Käytännössä tässä ei ole ongelmaa, sillä molemmat osoitteet toimivat. Palautteenantajaa varmaan sotkee se, että Outlook näppärästi näyttää ns. aliaksen sijaan lopullisen sähköpostiosoitteen. On täysin normaalia, että sähköpostiosoitteille on tehty aliaksia.
The key tags used for Lahti Gym MOVEO can only be accessed at door B2. But I often arrive by taking the bus line 2 from the other side of the building, which leads to a long detour on foot to get to B2. I would like to ask why we can only enter through gate B2? Is it possible to open other doors to enter the building through the key tag? The entire building is connected everywhere, which doesn't make sense if it's for security reasons.
Vastine: Door B2 has been assigned by the facility management Lahden Tiedepuisto (which is not a part of LUT-Universities) as the door that students use outside opening hours of the reception. It is also a security reason, as it restricts the entrance to a singular side door, according to the facility services. The buildings and doors at Niemenkatu campus are not under our control. The building owners have made the rules regarding use of the facilities.
Ehdotan sivun https://elut.lut.fi/fi/opintojen-suorittaminen/tenttiminen/tenttimisen-yksilolliset-jarjestelyt-ja-lisaajat sisältöä muokattavaksi siten, että sivulla oleva sähköposti tenttivalvonta@lut.fi (jota ei mm. outlookin mukaan ole olemassa) vaihdetaan muotoihin, jotka ilmeisimmin ovat olemassa, eli lut.tenttivalvonta, lahti.tenttivalvonta sekä lab.tenttivalvonta, sekä yksikäsitteiseen selvitykseen, mihin niistä kuuluu milloinkin olla yhteydessä. Oma yhteydenottoni todennäköisesti ohjautui oikein (lut.tenttijne), mutta ei ehkä olisi se oikea, mikäli minun pitäisi olla yhteydessä kielikursseihin liittyen. Lisäksi Moodle-tenttien pituus ei vaihtele tunnista kolmeen, kuten ko sivulla väitetään, vaan ne voivat olla alkaen noin 5 minuutista (monivalintoja jopa 20-30 per tämän 5 minuuttia) yli viiteen tuntiin (useampia esseitä sekä laskuja). Tämän lisäksi kaikki Moodle-tentit eivät ole aikaikkunallisia, eli niiden suoritusajankohtaa ei ole rajattu esimerkiksi yhdelle viikolle. Näin ollen, jonkinlaiset ohjeistukset myös koskien lyhyempien tenttia ajan lisäämistä sekä sitä että Moodle-kokeella ei aina ole tiettyä päivämäärää, voisivat olla aiheellisia.
Vastine: Tenttimisen yksilölliset järjestelyt ja lisäajat -sivun sähköpostiosoitteet on päivitetty. Myös Moodle-tenttejä koskevaa ohjeistusta on tarkennettu.
Vahvennettu tunnistautuminen Duo-mfa aiheuttaa ios-laitteilla sähköpostin synkronisointiongelmia. Minulla sekä muutamalla ystävälläni on ios(applen)-laitteilla ongelmana koulun sähköpostin latautuminen. Ongelma johtuu käyttöön otetusta Duosta. Jostain syystä Duo ei anna laitteiden säilyttää kirjautumisen evästeitä samalla tavalla kuin tavallista tietokonetta käytettäessä. Tämä johtaa siihen, että aina, kun sähköpostin avaa puhelimella, pitää koulun tunnuksilla kirjautua uudelleen ja hyväksyä kirjautuminen Duon kautta. Nykypäivänä varmaan suurin osa opiskelijoista käyttää puhelimen sähköpostia ja nyt aiheuttaa harmaita hiuksia, kun ei voi luottaa siihen, että puhelimeen tulee ilmoitukset uusista viesteistä vaan joka päivä täytyy useamman kerran käydä lataamassa postit.
- Toivoisin hartaasti, että kaikkien kurssien moodle-sivut standardisoidaan. Jokaisen kurssin aikataulu ja palautettavat tehtävät olisivat esitetty samalla tavalla ja samoissa paikoissa kunkin kurssin omalla sivulla. Tämä helpottaisi suuresti ainakin minua alituisesti vaivaavaa epävarmuutta ja ahdistusta siitä onko kaikki tehty ja tiedänkö varmasti missä pitää olla paikalla ja missä ei välttämättä ole läsnäolovelvollisuutta.
Vastine: Moodlessa kurssirakenteen päättää opettaja perustuen opetettavaan aiheeseen ja valittuun pedagogiikkaan. Opettajille on tarjolla standardoituja kurssipohjia, joista lähteä muokkaamaan omaa kurssia. Toivetta viedään eteenpäin koulutusohjelmiin.
- Hei, miksi LUT ei myönnä korkeakoulupaikkoihin harjoittelutukea? Lähes kaikissa valtion paikoissa yliopiston myöntämä harjoittelutuki on edellytys palkkaamiselle, eli paikkaa ei voi edes hakea, jos tätä tukea ei yliopiston puolelta ole. Esimerkiksi haluaisin itse hakea korkeakouluharjoitteilijan paikkoja, mutta lähes kaikki valtion virastot vaativat harjoittelutuen, joten en voi hakea niistä mihinkään. Tiedän, että LUTilla on tukijärjestelmä ulkomaan harjoitteluihin, mutta eikö ensisijaisesti pitäisi mahdollista samat mahdollisuudet LUTin opiskelijoille hakea kotimaan haluttuja valtion tai yritysten paikkoja?
Vastine: LUT-yliopiston tämänhetkisen linjauksen mukaan tuemme taloudellisesti ainoastaan opiskelijan kotimaan ulkopuolelle suuntautuvia harjoitteluja.
- Voisiko Sisuun toteuttaa ominaisuuden, että myös tieto hylätystä tenttisuorituksesta näkyisi opiskelijalle selkeästi? Nyt joka tentin jälkeen tulee opettajille sähköpostitiedusteluja opiskelijoilta, jotka eivät ole läpäisseet tenttiä ja ihmettelevät mikseivät ole saaneet suoritusta. Ilmeisesti tuo tieto Sisusta kyllä löytyy, mutta on piilotettu valikkoviidakon taakse.
Vastine: Hylätyt ja vanhentuneet suoritukset näkyvät opiskelijalle Omat tiedot > Suoritukset > Hylätyt ja vanhentuneet suoritukset. Ohje aiheesta löytyy eLUTista
Tehdessäni pakollista työharjoittelun kurssia huomasin, että nettisivut elutissa olivat mielestäni hieman epäselvät. En löytänyt tarvittavia tiedostopohjia, ennen kuin kysyin kaverilta apua. Kehotusehdotuksena lisäisin "leipätekstiin" maininnan, että "tarvittavat raporttipohjat löytyvät sivun alaosasta" tai upottaisin linkit itse tekstiin.
Vastine: Kiitos rakentavasta ja hyvästä palautteesta. Tarkennamme ohjeistusta työharjoittelusivuilla.
- When I took the electronic test, I was asked not to bring anything into the electronic test room. Nothing should be on the desk during the exam, but the keyboard and mouse used in the electronic test were very dirty. I wanted to use a piece of wet wipes before starting the test to clean up the keyboard and mouse used. Is it okay? If don't clean the keyboard and mouse, it may affect my exam.
Response: Together with the cleaning operator, the LUT facility service personnel will ensure that cleaning equipment will continuously be available in Exam rooms.
- LUTin opiskelijoita tiedotettiin vahvennetun tunnistautumisen käyttöönotosta 20.10.2022. LUTissa opiskelee paljon opiskelijoita tutkinnoissa, jotka mahdollistavat opiskelun suorittamisen etäopiskeluna. Etäopiskelijat käyttävät usein e-exam (Electronic Exam room) "palvelua", jossa kännyköiden ja muiden laitteiden tai muistiinpanojen tuominen tilaan on kielletty. Nämä e-exam tilat ovat muiden korkeakoulujen tiloja, joten päteekö IT-ohjeet ja opiskeluntyökalut sivustolla mainittu lause "Kun olet kampuksella ja kirjaudut opiskelijakäytössä olevalle tietokoneelle (luokat, kirjasto), sinulta ei vaadita vahvennettua tunnistautumista." myös muihin korkeakouluihin? Eli kysymykseni kuuluu, onko e-exam tenttien tekoon tulossa lisäohjeistus kännykän sallimisesta hetkellisesti, vai toimiiko kirjautuminen ilman vahvennettua tunnistautumista muidenkin korkeakoulujen verkoissa?
Vastine: LUT-korkeakoulujen Exam-tenttitiloissa tai käytettäessä e-exam (Electronic Exam room) palvelua muiden korkeakoulujen Exam-tiloissa, ei vahvennettua tunnistautumista (Duo MFA) vaadita.
- I am a freshman of grade 1, and up to now, we have learned a lot of subjects, some subjects have got the GPA and credits, but from the results, there is an unfair phenomenon. For example, there are some students who have never come to school, who do not write their own work, but "borrow" from others, even in some practice classes, because those who have a good relationship with the tutor, they can directly get the answers to the weekly exercises, what's more, in some online tests in Moodle, someone asked others to give them a test, the so-called proxy test, and get a very high test score, but their final score is 5. On the contrary, some students who come to class every day and complete their homework and exams independently only get a low score of around 4, including me, of course. Nothing to study, just play every day, copying other people's work, cheating on exams to get high grades, this is obviously unfair and infuriating to those who study hard. As a result, many students do not want to study and only want to "borrow and cheat" to pass the course. So I want to ask that how to do this situation.
Responce: LUT University is committed in all of its activity to ethical and responsible conduct. Upon the registration all students are also committed in all of their activity to ethical and responsible conduct. All students bear responsibility for conducting studies in a responsible manner. If a student breaks the code, there are always consequences.
LUT has absolutely zero tolerance for cheating and any kind of misconduct in studies. All cases of suspected misconduct will be investigated, and any misconduct observed will lead to disciplinary measures: written caution (decided by the rector), expulsion (decided by the LUT board) and in addition to disciplinary actions, the assignment in question is failed. Also, offence will have financial implications such as withdrawal of possible scholarships.
During the fall semester 2022 alone, hundreds of assignments have been failed due to detected misconduct. LUT teachers are extremely experienced in evaluating assignments and offences against teaching are found. Students should not fool themselves in thinking that frauds are not discovered. For obvious reasons students do not tell other students about punishments they have received. Therefore, it might be that efficiency of LUT's fraud investigation process is not so well known among those students who conduct studies in a responsible manner.
Students' assignments are reviewed with the Turnitin plagiarism checker, and CodeGrade plagiarism detection programme is also used in confirming the plagiarism. In Exam examinations (electronic exams) the exam room is equipped with surveillance cameras, which record both picture and sound. Offence against teaching is not only a matter of disciplinary measures. It can also have an impact on the student's future. The good reputation is an important value in modern society. E.g. companies, employers and other universities (e.g. in applying for doctoral studies) might ask for a "Academic Conduct Report" in which is certified that the student has conducted his/her studies in a responsible manner. In case the student has cheated during LUT studies we will not write the report.
Education leading to the university's degree is based on scientific research and practices in the relevant professional field. It aims to support student learning. The studies should provide students with a good command and knowledge of their field. That is not possible to achieve by cheating. Do not resort to unethical behavior, the truth will be discovered at the latest in the first workplace and the career path of cheating student is not very promising.
eLUTin käyttöönoton jälkeen käyttäjät ovat antaneet sivustosta palautetta
Löydät saapuneet palautteet ja niihin annetut vastineet tämän linkin takaa.