Jatkuvasti avoinna oleva palaute- ja aloitekanava
Yliopiston avoin palautekanava on avoin kaikille LUT:n opiskelijoille: linkki palautekanavaan. Sen kautta voit antaa palautetta tai kehittämisehdotuksia mihin tahansa yliopistoa koskevaan asiaan. Laatupäällikkö Annikka Nurkka tarkastelee viestit säännöllisesti ja huolehtii siitä, että oikea taho käsittelee palautteet ja aloitteet.
Palaute- ja aloitekanavan pelisäännöt
- palautelomakkeella voit kertoa havaitsemistasi kehittämiskohteista tai antaa palautetta yliopiston toimintaan liittyen, jotta voimme tarttua siihen ja parantaa toimintaa
- palautteenantajaa pyydetään aina ilmoittamaan yhteystietonsa, jotta palautteet ja aloitteet voidaan käsitellä parhaalla mahdollisella tavalla
- henkilötiedot pidetään luottamuksellisena ja ainoastaan tätä palautekanavaa hoitavat (laatupäällikkö Annikka Nurkka, varahenkilönä suunnittelija Tanja Matikainen ja mahdolliset selvitystyötä tekevät saavat tarvittaessa tietää palautteenantajan henkilöllisyyden
- kanavaan liittyvät tietosuoja-asiat on kuvattu Tietosuoja-ilmoituksessa.
Palautteet ja vastineet
- Mervi Lensu on aivan huikea resurssi LUT:lle! Sain häneltä salamannopeaa apua valmistumiseen liittyen.
Vastine: Kiitos positiivisesta palautteesta, se on toimitettu Merville ja hänen esimiehilleen. Olemme kaikki iloisia hänen puolestaan ja hänestä. Hei, englanninkielisellä sivulla "Internship in Business Administration" linkki internship reporttiin ei toimi. Tämä avaa vain "please wait..." dokumentin. Lomake ei avaudu edes Firefox-selaimella, vaikka tätä kehotetaan käyttämään. Suomenkielisellä sivulla linkki työharjoitteluraporttiin kyllä toimii, mutta koulutusohjelmani vetäjä ei ole suomenkielinen.
Vastine: Ko. sivusto löytyy linkin takaa: https://elut.lut.fi/en/completing-studies/work-internships/internship-business-administration
- Moodlen kalenterissa ja palautuspäivissä on joku häiriö. Jostain syystä joidenkin tehtävien palautuspäivämäärät näkyvät kurssilla palkissa liian aikaisin ja dashboardilla kahtena eri päivänä, mutta itse palautuslaatikossa on kuitenkin oikea päivä. Tämä on varsin häiritsevää, koska se vesittää dashboardin idean, kun palautuspäivät täytyy käydä erikseen tarkastamassa joka tehtävälle. Aiemmin en ole huomannut vastaavaa ongelmaa.
Vastine: Opettaja voi asettaa tehtävälle palautuspäivämäärän lisäksi päivämäärän edistymisen seurantaa varten. Tällöin tehtävästä näkyy mm. dashboardin aikajanalla ja kalenterissa kaksi merkintää. Yleensä edistymisen seurannan päivämääräksi asetetaan kuitenkin sama aika kuin palautuspäivämäärälle. Edistymisen seurannan merkinnässä lukee aikajanalla "Tehtävä vaatii huomiota" ja kalenterissa "pitäisi olla tehtynä", kun taas palautuspäivämäärä ilmoitetaan merkinnällä "Tehtävä on palautettava viimeistään". Asiasta kannattaa ilmoittaa opettajalle, jotta hän tarkistaisi tehtävän asetukset. Opettaja voi olla yhteydessä Opetushelpin Moodle-tukeen, jos näyttää siltä, että kyseessä ei ole virhe päivämäärissä, vaan tekninen ongelma Moodlessa.
Olin tekemässä tenttiä LUT-yliopiston EXAM-tilassa. Koneella 5 näppäimistö ei toiminut kunnolla (kirjaimia ei pystynyt poistamaan delete-näppäimellä) ja näppäimistö oli tahmean rasvan peitossa. Olisi mukavaa, jos näppäimistön voisi vaihtaa tulevia tenttijöitä varten.
Vastine: Kiitos tiedosta, hoidetaan näppäimistö vaihtoon.EXAM-tenttiin tullut opiskelija on antanut palautetta kohtaamastaan epäystävällisestä asiakaspalvelusta.
Vastine: Kiitos palautteesta. Olemme pahoillamme asiasta. Se on selvitetty ja siihen on puututtu esimiesten toimesta.
Hei!
Haluaisin antaa palautetta koskien LUT:in urapalvelujen saavutettavuutta/kykyä reagoida opiskelijoiden viesteihin. Olen yrittänyt tavoitella urapalvelun henkilöstöä useamman päivän ajan puhelimitse sekä sähköpostitse työharjoittelupaikkaan liittyen. Lukuisista yrityksistä huolimatta en ole saanut yhteyttä. Nyt kun kesätyö/työnhaku on kuumimmillaan, on harmillista, että urapalveluihin ei saa yhteyttä. Lisäksi LUT:in työpaikkaportaaliin (jobteaser) on julkaistu hakuun valtion harjoittelupaikkoja (esim. ulkoministeriö), joihin vaaditaan yliopiston harjoittelutuki. Ilmeisesti tällaista tukea ei ole kuitenkaan LUT:issa saatavilla. Miksi työpaikkaportaalissa julkaistaan paikkoja, joihin LUT:in opiskelijat eivät käytännössä voi hakea?
Vastine: Kiitos palautteestasi. Pahoittelemme, ettet ole kokenut urapalvelujen saavutettavuutta riittäväksi.
Kesätyöhakukauden kiireisestä työjaksosta ja poikkeuksellisista sairauslomista johtuen henkilökuntamme on valitettavasti ollut tammikuun aikana tavoitettavissa puhelimitse hieman normaalia heikommin. Kaikkiin puhelinvastaajiin jätettyihin viesteihin olemme kuitenkin vastanneet heti kun se on ollut mahdollista. Urapalvelujen palvelusähköpostilaatikkoon careerservices@lut.fi tulleisiin viesteihin olemme kyenneet muutamaa poikkeuspäivää lukuun ottamatta vastaamaan päivittäin.
LUT-yliopisto tukee taloudellisesti opiskelijoiden työharjoitteluja opiskelijan oman kotimaansa ulkopuolella. Tästä johtuen suomalaiset opiskelijat voivat saada työharjoittelutukea ainoastaan Suomen rajojen ulkopuolella tapahtuviin työjaksoihin. Vastaavasti kansainväliset opiskelijat voivat saada Career Spark -tukea Suomessa tapahtuviin työjaksoihin.
JobTeaser-portaaliin tulee päivittäin kymmeniä uusia työpaikkailmoituksia, joiden oikeellisuuden tarkistamme yhdessä muiden suomalaisten yliopistojen kanssa. Pyrimme parhaamme mukaan poistamaan portaalista kaikki sellaiset paikat, jotka eivät sovellu opiskelijoillemme tai joita opiskelijamme eivät voi hakea. Ilmoitusten suuren määrän vuoksi emme kuitenkaan pysty tämän osalta 100 % tarkkuuteen. Siksi olemmekin kiitollisia kaikista opiskelijoilta saamistamme vinkeistä.
Ystävällisin terveisin,
Elina Hannikainen-Himanen
Palvelupäällikkö, Ura- ja alumnipalvelut
Huomasin tuossa miettiväni, että meillä LUT:ssa on opiskelijoiden asiakaspalvelussa ja opintojen ohjauksessa todella ystävällisiä, asioita selvittäviä ja selkeitä viestijöitä töissä. Heitä kuitenkaan harvemmin muistaa ihan erillisten palautteiden muodossa, kun kaikki sujuu aina niin hyvin ja asioinnista jää hyvä mieli. Kiitos siis myös heidän tiimeilleen siitä, että tekevät opiskeluarjesta sujuvampaa.
Vastine: Kiitos positiivisesta palautteesta, se on toimitettu edelleen oikeaan osoitteeseensa eli LUTin opintopalveluiden asiakaspalvelussa ja opintojen ohjauksessa toimiville. On hienoa, että palautteen antaja on jaksanut nähdä vaivaa ja kiittää saamastaan avusta. Positiivinen palaute ilahduttaa ja piristää työpäivää sekä kannustaa työskentelemään kaikkien opiskelijoidemme hyväksi edelleen.
Opinnäytetyön mallipohjan (kandi) kypsyysnäyteohje eroaa suomenkielisessä ja englanninkielisessä versiossa. Mielestämme suomenkielisen voi tulkita eri tavalla:
Students write the abstract in two languages: the language of their basic education (Finnish or Swedish) and English. Students who have not received their basic education in Finnish or Swedish write their abstract only in English. Opiskelijat, joiden koulusivistyskieli ei ole suomi tai ruotsi ja jotka kirjoittavat opinnäytteensä englanniksi, kirjoittavat tiivistelmän ainoastaan englanniksi.
Vastine: Varsinaiset kypsyysnäytettä koskevat ohjeet kannattaa hakea eLUTista: https://elut.lut.fi/fi/valmistuminen/kypsyysnayte. Opinnäytetyön mallipohjissa, joka on sama sekä kandidaatintyölle/-tutkielmalle että DI-työlle/pro gradulle, ei opasteta kypsyysnäytteen tekoa. Siinä on toki malli sekä suomen- että englanninkieliselle tiivistelmälle, joten lähtökohta on, että tiivistelmä kirjoitetaan mallipohjaa noudattaen molemmilla kielillä. Poikkeuksena ovat ne, joiden koulusivistyskieli ei ole ollut suomi tai ruotsi. Mallipohjassa oleva ohjeistuksen on tarkoitus toimia kontekstissaan, ei välttämättä siitä irrotettuna. Palaute huomioidaan toki mallipohjaa päivitettäessä, jotta ohjeistus olisi mahdollisimman selvä kaiken kielisille mallipohjan käyttäjille. Mallipohjaan liittyvät korjausehdotukset voi lähettää annikka.nurkka@lut.fi .
Valmistumisjuhlaan toivotaan dataprojektorin käyttöä, jonka avulla tilaisuuden ohjelma, valmistuneiden nimet ja kiitospuheen suomennos voitaisiin jakaa yleisölle.
Vastine: LUTissa järjestetään valmistumisjuhla joka kuukausi pl. heinäkuu. Juhlan ohjelma ja ohjeet vierailijoille on julkaistu kaikille avoimessa eLUTissa. Tilaisuudessa ohjelma ja juhlan eteneminen sisältyy myös rehtorin/vararehtorin puheeseen. Jokaisen juhlaan osallistuvan valmistuvan nimi luetaan ääneen todistuksia jakaessa.
LUT on kansainvälinen yliopisto, jossa on tällä hetkellä edustettuna 98 eri kansallisuutta. LUTin työkielet ovat suomi ja englanti. Kiitospuheella palautteen antaja viitannee valmistuvan opiskelijan juhlassa pitämään puheeseen. Valmistuva opiskelija päättää puheen sisällön ja kielen (suomi/englanti) itsenäisesti. Yliopisto ei ota mitään kantaa puheen sisältöön tai kieleen eikä myöskään pyydä sitä etukäteen nähtäväksi. Juhlissa puheita pidetään tasapuolisesti sekä suomeksi että englanniksi.
elut:n hakutoiminto ei anna tuloksia hakusanalla "tutkintosääntö", "LUT tutkintosääntö" tai "tutkintosaanto". Saisikohan tuota hakutoimintoa kehitettyä, niin että löydettäisiin tälle sivulle? https://elut.lut.fi/fi/opintojen-suorittaminen/opintoja-ohjaavat-saadokset-ja-ohjeet/tutkintosaanto
Vastine: eLUTissa haussa oli ongelmia 14.–16.11. Ongelmat johtuivat 14.11. sivustolle tehdystä päivityksestä. Haku ei löytänyt kaikkia pikalinkkejä entiseen tapaan ja hakutuloksien sivu näytti vain Ajankohtaisia ja Tapahtumia.
Ongelma havaittiin tiistaina 14.11. ja asia pyrittiin selvittämään mahdollisimman pian sivuston ylläpitäjän kanssa. Ongelma saatiin korjattua 16.11. aamupäivällä. Nyt haku löytää taas pikalinkkejä ja näyttää hakutuloksissa sivuja sekä Ajankohtaisia ja Tapahtumia.
Siinä kadunvarren asukkaana kauhistelen taas ohi meneviä pyöräilijöitä ilman valoja ja heijastimia, usein vielä mustissa vaatteissa. Meidän kohdalla katsoen suurin osa vaikuttaa olevan yliopiston tai amk:n opiskelijoita. Voisitteko järjestää joissain kanavissa tiedotuksen yleisestä riskistä liikenteessä ja että valoitta ajaminen on myös rangaistavaa?
Vastine: Valtakunnallista heijastinpäivää vietetään joka vuosi 1.10. Olemme julkaisseet eLUTissa Ajankohtaista-uutisen Heijastinpäivästä ja heijastimen käytöstä: https://elut.lut.fi/fi/ajankohtaista/heijastinpaiva-110
- Moodle kalenteria viedessä toiseen kalenteripalveluun esimerkiksi Outlookin tai Gmailin kalenteriin ei mukana siirry tieto, että mitä kurssia kalenterimerkintä koskee. Kurssin nimen ja tunnuksen voisi kirjoittaa myös lisätieto kenttään, että kalenterien viennissä se siirtyisi mukana. Tällä hetkellä Moodlen kalenterin vientiasetus on siis lähes hyödytön vaikka itse vienti toimiikin moitteettomasti.
Vastine: Moodle ei tällä hetkellä tue kurssin nimitiedon näyttämistä kalenterin vientitoiminnossa. Asiasta on kirjattu kehitysehdotus Moodle-yhteisön sivustolla moodle.org. - This feedback is regarding the terminology used for what is currently referred to as "alternative study" within our academic programs. I believe that the term "alternative study" is misleading and would be benficial to use a more precise term such as "Ancillary" or "Subsidiary." The reason for this suggested change is rooted in the misunderstanding and confusion that the term "alternative study" causes. By its common definition, "alternative" implies an option or choice, often indicating something that is not compulsory but rather an elective or alternative path. In an academic context, this terminology can lead students to believe that the course in question is optional, potentially resulting in a detrimental impact on their academic progress. In contrast, the terms "Ancillary" and "Subsidiary" more accurately convey the nature of these courses as necessary, complementary components of an academic program. "Ancillary" denotes something supplementary or subordinate to the primary study, indicating its importance and required status. Similarly, "Subsidiary" conveys the secondary, auxiliary, and supplementary nature of these courses, emphasizing their role in supporting the main focus of a program without implying optionality. I look forward to the possibility of seeing positive changes in our university's terminology.
Response: Terms and their interpretations are always a challenge when people with different native language backgrounds use English expressions. The terms used in the curricula and degree structures of LUT degree programmes are well established and terms "Ancillary" or "Subsidiary" are not very familiar, we have not received similar proposal in the past. At LUT, study counsellors and the study information system Sisu guide students in the preparation of their personal study plans so that different ways of understanding terms do not lead to misunderstandings. However, we want to ensure that the Sisu system guides all students in a consistent way, and we will explore possibilities to harmonise and clarify the terms used in the curriculum. Instructions on how to use Sisu are available in eLUT: https://elut.lut.fi/en/it-instructions-and-study-tools/sisu/sisu-instructions.
- Why there is no initiative of meeting students with Locals for students studying in Kouvola Campus? There should be "Meet with locals" program for this campus too along with Lappeenranta and Lahti.
Response: This feedback is valuable, thank you. Student services are being developed both on LUT campuses and in its regional units, but unfortunately so far we have not had the resources to organise ‘Meet a local friend’ activities in Kouvola. However, City of Kouvola has a Multicultural Centre Saaga, an international meeting place in the Kouvola city center, where local friends could perhaps be made. - Olisiko mahdollista saada yliopistolle lisänäyttöjä? Nykyään aika suurella määrällä opiskelijoista (väittäisin että yli 80 %) on oma läppäri koko ajan mukana, joten lisänäytöistä olisi hyötyä silloin kun koululle tulee opiskelemaan. Eli siis: lisänäyttöjä, ja niihin HDMI johtoja. Etenkin ryhmätyötiloissa, pöytätietokoneet taitavat olla aika vähällä käytöllä.
Vastine: Syys-lokakuussa pidetään oppimis- ja tilapalveluiden (IT, kirjasto, tilat) sekä opiskelijajärjestöjen (LTKY, KOE) tapaamiset, joissa käsitellään mm. ryhmätyötiloja. Tämä lisänäyttöasia otetaan silloin esille.
- Minkä takia 4.periodin kuulusteluviikko kestää 2 viikkoa (22.4. – 10.5.2024), kun kaikissa muissa periodeissa kuulusteluviikko kestää vain sen viikon? Olisi helpompaa kesätöiden aloittamisen kannalta, jos varsinkin 4.periodissa kuulusteluviikko kestäisi tosiaan vain sen viikon verran.
Vastine: Viime lukuvuonna LUTilla oli kokeilu, jossa lisättiin opetuksesta vapaata aikaa vuodenvaihteessa yhdellä viikolla, mikä tarkoitti sitä, että 4. periodin tenttiviikkojen määrää jouduttiin vähentämään kolmesta kahteen. Alkavana lukuvuotena 2023-24 palaamme kuitenkin takasin vanhaan aikatauluun, ja tenttiviikot järjestetään viikoilla 17 – 19 eli 22.4. - 10.5.2024, sillä tenttejä tullaan järjestämään enemmän kuin aikaisemmin mm. sen vuoksi että tentit ovat opintojaksojen suoritusmuotona kasvattaneet suosiotaan. Lisäksi kyseisillä tenttiviikoilla järjestetään paitsi 4. periodin tenttejä myös 1.- 3. periodin tenttejä. Näin ollen päällekkäisyyksien välttämiseksi kaikkia tenttipäiviä tullaan tarvitsemaan. - Elutissa ja lut.fi on vielä hyvin monella sivulla ilmoitetut s-postiosoitteet vanhassa muodossa, vaikka Outlookin mukaan niitä ei ole olemassa (vaan ovat lut.-- muodossa). Opiskelijana tämä ei yleensä estä oikean osoitteen löytämistä, mutta ulkopuoliselle voi tuottaa hankaluuksia. Tällaisia vanhoja versioita ovat ainakin tulostaminen, opintotoimisto ja hakijapalvelut -sivuilla, joihin itse olen törmännyt.
Vastine: Osoitteet ovat lyhyemmässä muodossa eLUTissa esim. opinto@lut.fi, kun taas Outlookista sama osoite löytyy muodossa lut.opinto@lut.fi. Käytännössä tässä ei ole ongelmaa, sillä molemmat osoitteet toimivat. Palautteenantajaa varmaan sotkee se, että Outlook näppärästi näyttää ns. aliaksen sijaan lopullisen sähköpostiosoitteen. On täysin normaalia, että sähköpostiosoitteille on tehty aliaksia.
The key tags used for Lahti Gym MOVEO can only be accessed at door B2. But I often arrive by taking the bus line 2 from the other side of the building, which leads to a long detour on foot to get to B2. I would like to ask why we can only enter through gate B2? Is it possible to open other doors to enter the building through the key tag? The entire building is connected everywhere, which doesn't make sense if it's for security reasons.
Vastine: Door B2 has been assigned by the facility management Lahden Tiedepuisto (which is not a part of LUT-Universities) as the door that students use outside opening hours of the reception. It is also a security reason, as it restricts the entrance to a singular side door, according to the facility services. The buildings and doors at Niemenkatu campus are not under our control. The building owners have made the rules regarding use of the facilities.
Ehdotan sivun https://elut.lut.fi/fi/opintojen-suorittaminen/tenttiminen/tenttimisen-yksilolliset-jarjestelyt-ja-lisaajat sisältöä muokattavaksi siten, että sivulla oleva sähköposti tenttivalvonta@lut.fi (jota ei mm. outlookin mukaan ole olemassa) vaihdetaan muotoihin, jotka ilmeisimmin ovat olemassa, eli lut.tenttivalvonta, lahti.tenttivalvonta sekä lab.tenttivalvonta, sekä yksikäsitteiseen selvitykseen, mihin niistä kuuluu milloinkin olla yhteydessä. Oma yhteydenottoni todennäköisesti ohjautui oikein (lut.tenttijne), mutta ei ehkä olisi se oikea, mikäli minun pitäisi olla yhteydessä kielikursseihin liittyen. Lisäksi Moodle-tenttien pituus ei vaihtele tunnista kolmeen, kuten ko sivulla väitetään, vaan ne voivat olla alkaen noin 5 minuutista (monivalintoja jopa 20-30 per tämän 5 minuuttia) yli viiteen tuntiin (useampia esseitä sekä laskuja). Tämän lisäksi kaikki Moodle-tentit eivät ole aikaikkunallisia, eli niiden suoritusajankohtaa ei ole rajattu esimerkiksi yhdelle viikolle. Näin ollen, jonkinlaiset ohjeistukset myös koskien lyhyempien tenttia ajan lisäämistä sekä sitä että Moodle-kokeella ei aina ole tiettyä päivämäärää, voisivat olla aiheellisia.
Vastine: Tenttimisen yksilölliset järjestelyt ja lisäajat -sivun sähköpostiosoitteet on päivitetty. Myös Moodle-tenttejä koskevaa ohjeistusta on tarkennettu.
Vahvennettu tunnistautuminen Duo-mfa aiheuttaa ios-laitteilla sähköpostin synkronisointiongelmia. Minulla sekä muutamalla ystävälläni on ios(applen)-laitteilla ongelmana koulun sähköpostin latautuminen. Ongelma johtuu käyttöön otetusta Duosta. Jostain syystä Duo ei anna laitteiden säilyttää kirjautumisen evästeitä samalla tavalla kuin tavallista tietokonetta käytettäessä. Tämä johtaa siihen, että aina, kun sähköpostin avaa puhelimella, pitää koulun tunnuksilla kirjautua uudelleen ja hyväksyä kirjautuminen Duon kautta. Nykypäivänä varmaan suurin osa opiskelijoista käyttää puhelimen sähköpostia ja nyt aiheuttaa harmaita hiuksia, kun ei voi luottaa siihen, että puhelimeen tulee ilmoitukset uusista viesteistä vaan joka päivä täytyy useamman kerran käydä lataamassa postit.
- Toivoisin hartaasti, että kaikkien kurssien moodle-sivut standardisoidaan. Jokaisen kurssin aikataulu ja palautettavat tehtävät olisivat esitetty samalla tavalla ja samoissa paikoissa kunkin kurssin omalla sivulla. Tämä helpottaisi suuresti ainakin minua alituisesti vaivaavaa epävarmuutta ja ahdistusta siitä onko kaikki tehty ja tiedänkö varmasti missä pitää olla paikalla ja missä ei välttämättä ole läsnäolovelvollisuutta.
Vastine: Moodlessa kurssirakenteen päättää opettaja perustuen opetettavaan aiheeseen ja valittuun pedagogiikkaan. Opettajille on tarjolla standardoituja kurssipohjia, joista lähteä muokkaamaan omaa kurssia. Toivetta viedään eteenpäin koulutusohjelmiin.
- Hei, miksi LUT ei myönnä korkeakoulupaikkoihin harjoittelutukea? Lähes kaikissa valtion paikoissa yliopiston myöntämä harjoittelutuki on edellytys palkkaamiselle, eli paikkaa ei voi edes hakea, jos tätä tukea ei yliopiston puolelta ole. Esimerkiksi haluaisin itse hakea korkeakouluharjoitteilijan paikkoja, mutta lähes kaikki valtion virastot vaativat harjoittelutuen, joten en voi hakea niistä mihinkään. Tiedän, että LUTilla on tukijärjestelmä ulkomaan harjoitteluihin, mutta eikö ensisijaisesti pitäisi mahdollista samat mahdollisuudet LUTin opiskelijoille hakea kotimaan haluttuja valtion tai yritysten paikkoja?
Vastine: LUT-yliopiston tämänhetkisen linjauksen mukaan tuemme taloudellisesti ainoastaan opiskelijan kotimaan ulkopuolelle suuntautuvia harjoitteluja.
- Voisiko Sisuun toteuttaa ominaisuuden, että myös tieto hylätystä tenttisuorituksesta näkyisi opiskelijalle selkeästi? Nyt joka tentin jälkeen tulee opettajille sähköpostitiedusteluja opiskelijoilta, jotka eivät ole läpäisseet tenttiä ja ihmettelevät mikseivät ole saaneet suoritusta. Ilmeisesti tuo tieto Sisusta kyllä löytyy, mutta on piilotettu valikkoviidakon taakse.
Vastine: Hylätyt ja vanhentuneet suoritukset näkyvät opiskelijalle Omat tiedot > Suoritukset > Hylätyt ja vanhentuneet suoritukset. Ohje aiheesta löytyy eLUTista
- Tehdessäni pakollista työharjoittelun kurssia huomasin, että nettisivut elutissa olivat mielestäni hieman epäselvät. En löytänyt tarvittavia tiedostopohjia, ennen kuin kysyin kaverilta apua. Kehotusehdotuksena lisäisin "leipätekstiin" maininnan, että "tarvittavat raporttipohjat löytyvät sivun alaosasta" tai upottaisin linkit itse tekstiin.
Vastine: Kiitos rakentavasta ja hyvästä palautteesta. Tarkennamme ohjeistusta työharjoittelusivuilla.
- When I took the electronic test, I was asked not to bring anything into the electronic test room. Nothing should be on the desk during the exam, but the keyboard and mouse used in the electronic test were very dirty. I wanted to use a piece of wet wipes before starting the test to clean up the keyboard and mouse used. Is it okay? If don't clean the keyboard and mouse, it may affect my exam.
Response: Together with the cleaning operator, the LUT facility service personnel will ensure that cleaning equipment will continuously be available in Exam rooms.
- LUTin opiskelijoita tiedotettiin vahvennetun tunnistautumisen käyttöönotosta 20.10.2022. LUTissa opiskelee paljon opiskelijoita tutkinnoissa, jotka mahdollistavat opiskelun suorittamisen etäopiskeluna. Etäopiskelijat käyttävät usein e-exam (Electronic Exam room) "palvelua", jossa kännyköiden ja muiden laitteiden tai muistiinpanojen tuominen tilaan on kielletty. Nämä e-exam tilat ovat muiden korkeakoulujen tiloja, joten päteekö IT-ohjeet ja opiskeluntyökalut sivustolla mainittu lause "Kun olet kampuksella ja kirjaudut opiskelijakäytössä olevalle tietokoneelle (luokat, kirjasto), sinulta ei vaadita vahvennettua tunnistautumista." myös muihin korkeakouluihin? Eli kysymykseni kuuluu, onko e-exam tenttien tekoon tulossa lisäohjeistus kännykän sallimisesta hetkellisesti, vai toimiiko kirjautuminen ilman vahvennettua tunnistautumista muidenkin korkeakoulujen verkoissa?
Vastine: LUT-korkeakoulujen Exam-tenttitiloissa tai käytettäessä e-exam (Electronic Exam room) palvelua muiden korkeakoulujen Exam-tiloissa, ei vahvennettua tunnistautumista (Duo MFA) vaadita.
- I am a freshman of grade 1, and up to now, we have learned a lot of subjects, some subjects have got the GPA and credits, but from the results, there is an unfair phenomenon. For example, there are some students who have never come to school, who do not write their own work, but "borrow" from others, even in some practice classes, because those who have a good relationship with the tutor, they can directly get the answers to the weekly exercises, what's more, in some online tests in Moodle, someone asked others to give them a test, the so-called proxy test, and get a very high test score, but their final score is 5. On the contrary, some students who come to class every day and complete their homework and exams independently only get a low score of around 4, including me, of course. Nothing to study, just play every day, copying other people's work, cheating on exams to get high grades, this is obviously unfair and infuriating to those who study hard. As a result, many students do not want to study and only want to "borrow and cheat" to pass the course. So I want to ask that how to do this situation.
Responce: LUT University is committed in all of its activity to ethical and responsible conduct. Upon the registration all students are also committed in all of their activity to ethical and responsible conduct. All students bear responsibility for conducting studies in a responsible manner. If a student breaks the code, there are always consequences.
LUT has absolutely zero tolerance for cheating and any kind of misconduct in studies. All cases of suspected misconduct will be investigated, and any misconduct observed will lead to disciplinary measures: written caution (decided by the rector), expulsion (decided by the LUT board) and in addition to disciplinary actions, the assignment in question is failed. Also, offence will have financial implications such as withdrawal of possible scholarships.
During the fall semester 2022 alone, hundreds of assignments have been failed due to detected misconduct. LUT teachers are extremely experienced in evaluating assignments and offences against teaching are found. Students should not fool themselves in thinking that frauds are not discovered. For obvious reasons students do not tell other students about punishments they have received. Therefore, it might be that efficiency of LUT's fraud investigation process is not so well known among those students who conduct studies in a responsible manner.
Students' assignments are reviewed with the Turnitin plagiarism checker, and CodeGrade plagiarism detection programme is also used in confirming the plagiarism. In Exam examinations (electronic exams) the exam room is equipped with surveillance cameras, which record both picture and sound. Offence against teaching is not only a matter of disciplinary measures. It can also have an impact on the student's future. The good reputation is an important value in modern society. E.g. companies, employers and other universities (e.g. in applying for doctoral studies) might ask for a "Academic Conduct Report" in which is certified that the student has conducted his/her studies in a responsible manner. In case the student has cheated during LUT studies we will not write the report.
Education leading to the university's degree is based on scientific research and practices in the relevant professional field. It aims to support student learning. The studies should provide students with a good command and knowledge of their field. That is not possible to achieve by cheating. Do not resort to unethical behavior, the truth will be discovered at the latest in the first workplace and the career path of cheating student is not very promising.
eLUTin käyttöönoton jälkeen käyttäjät ovat antaneet sivustosta palautetta
Löydät saapuneet palautteet ja niihin annetut vastineet tämän linkin takaa.