Jatkuvasti avoinna oleva palaute- ja aloitekanava
Yliopiston avoin palautekanava on avoin kaikille LUT:n opiskelijoille: linkki palautekanavaan. Sen kautta voit antaa palautetta tai kehittämisehdotuksia mihin tahansa yliopistoa koskevaan asiaan. Laatupäällikkö Annikka Nurkka tarkastelee viestit säännöllisesti ja huolehtii siitä, että oikea taho käsittelee palautteet ja aloitteet.
Palaute- ja aloitekanavan pelisäännöt
- palautelomakkeella voit kertoa havaitsemistasi kehittämiskohteista tai antaa palautetta yliopiston toimintaan liittyen, jotta voimme tarttua siihen ja parantaa toimintaa
- palautteenantajaa pyydetään aina ilmoittamaan yhteystietonsa, jotta palautteet ja aloitteet voidaan käsitellä parhaalla mahdollisella tavalla
- henkilötiedot pidetään luottamuksellisena ja ainoastaan tätä palautekanavaa hoitavat (laatupäällikkö Annikka Nurkka, varahenkilönä suunnittelija Tanja Matikainen ja mahdolliset selvitystyötä tekevät saavat tarvittaessa tietää palautteenantajan henkilöllisyyden
- kanavaan liittyvät tietosuoja-asiat on kuvattu Tietosuoja-ilmoituksessa.
Palautteet ja vastineet
The key tags used for Lahti Gym MOVEO can only be accessed at door B2. But I often arrive by taking the bus line 2 from the other side of the building, which leads to a long detour on foot to get to B2. I would like to ask why we can only enter through gate B2? Is it possible to open other doors to enter the building through the key tag? The entire building is connected everywhere, which doesn't make sense if it's for security reasons.
Vastine: Door B2 has been assigned by the facility management Lahden Tiedepuisto (which is not a part of LUT-Universities) as the door that students use outside opening hours of the reception. It is also a security reason, as it restricts the entrance to a singular side door, according to the facility services. The buildings and doors at Niemenkatu campus are not under our control. The building owners have made the rules regarding use of the facilities.
Ehdotan sivun https://elut.lut.fi/fi/opintojen-suorittaminen/tenttiminen/tenttimisen-yksilolliset-jarjestelyt-ja-lisaajat sisältöä muokattavaksi siten, että sivulla oleva sähköposti tenttivalvonta@lut.fi (jota ei mm. outlookin mukaan ole olemassa) vaihdetaan muotoihin, jotka ilmeisimmin ovat olemassa, eli lut.tenttivalvonta, lahti.tenttivalvonta sekä lab.tenttivalvonta, sekä yksikäsitteiseen selvitykseen, mihin niistä kuuluu milloinkin olla yhteydessä. Oma yhteydenottoni todennäköisesti ohjautui oikein (lut.tenttijne), mutta ei ehkä olisi se oikea, mikäli minun pitäisi olla yhteydessä kielikursseihin liittyen. Lisäksi Moodle-tenttien pituus ei vaihtele tunnista kolmeen, kuten ko sivulla väitetään, vaan ne voivat olla alkaen noin 5 minuutista (monivalintoja jopa 20-30 per tämän 5 minuuttia) yli viiteen tuntiin (useampia esseitä sekä laskuja). Tämän lisäksi kaikki Moodle-tentit eivät ole aikaikkunallisia, eli niiden suoritusajankohtaa ei ole rajattu esimerkiksi yhdelle viikolle. Näin ollen, jonkinlaiset ohjeistukset myös koskien lyhyempien tenttia ajan lisäämistä sekä sitä että Moodle-kokeella ei aina ole tiettyä päivämäärää, voisivat olla aiheellisia.
Vastine: Tenttimisen yksilölliset järjestelyt ja lisäajat -sivun sähköpostiosoitteet on päivitetty. Myös Moodle-tenttejä koskevaa ohjeistusta on tarkennettu.
Vahvennettu tunnistautuminen Duo-mfa aiheuttaa ios-laitteilla sähköpostin synkronisointiongelmia. Minulla sekä muutamalla ystävälläni on ios(applen)-laitteilla ongelmana koulun sähköpostin latautuminen. Ongelma johtuu käyttöön otetusta Duosta. Jostain syystä Duo ei anna laitteiden säilyttää kirjautumisen evästeitä samalla tavalla kuin tavallista tietokonetta käytettäessä. Tämä johtaa siihen, että aina, kun sähköpostin avaa puhelimella, pitää koulun tunnuksilla kirjautua uudelleen ja hyväksyä kirjautuminen Duon kautta. Nykypäivänä varmaan suurin osa opiskelijoista käyttää puhelimen sähköpostia ja nyt aiheuttaa harmaita hiuksia, kun ei voi luottaa siihen, että puhelimeen tulee ilmoitukset uusista viesteistä vaan joka päivä täytyy useamman kerran käydä lataamassa postit.
Vastine:
- Toivoisin hartaasti, että kaikkien kurssien moodle-sivut standardisoidaan. Jokaisen kurssin aikataulu ja palautettavat tehtävät olisivat esitetty samalla tavalla ja samoissa paikoissa kunkin kurssin omalla sivulla. Tämä helpottaisi suuresti ainakin minua alituisesti vaivaavaa epävarmuutta ja ahdistusta siitä onko kaikki tehty ja tiedänkö varmasti missä pitää olla paikalla ja missä ei välttämättä ole läsnäolovelvollisuutta.
Vastine: Moodlessa kurssirakenteen päättää opettaja perustuen opetettavaan aiheeseen ja valittuun pedagogiikkaan. Opettajille on tarjolla standardoituja kurssipohjia, joista lähteä muokkaamaan omaa kurssia. Toivetta viedään eteenpäin koulutusohjelmiin.
- Hei, miksi LUT ei myönnä korkeakoulupaikkoihin harjoittelutukea? Lähes kaikissa valtion paikoissa yliopiston myöntämä harjoittelutuki on edellytys palkkaamiselle, eli paikkaa ei voi edes hakea, jos tätä tukea ei yliopiston puolelta ole. Esimerkiksi haluaisin itse hakea korkeakouluharjoitteilijan paikkoja, mutta lähes kaikki valtion virastot vaativat harjoittelutuen, joten en voi hakea niistä mihinkään. Tiedän, että LUTilla on tukijärjestelmä ulkomaan harjoitteluihin, mutta eikö ensisijaisesti pitäisi mahdollista samat mahdollisuudet LUTin opiskelijoille hakea kotimaan haluttuja valtion tai yritysten paikkoja?
Vastine: LUT-yliopiston tämänhetkisen linjauksen mukaan tuemme taloudellisesti ainoastaan opiskelijan kotimaan ulkopuolelle suuntautuvia harjoitteluja.
- Voisiko Sisuun toteuttaa ominaisuuden, että myös tieto hylätystä tenttisuorituksesta näkyisi opiskelijalle selkeästi? Nyt joka tentin jälkeen tulee opettajille sähköpostitiedusteluja opiskelijoilta, jotka eivät ole läpäisseet tenttiä ja ihmettelevät mikseivät ole saaneet suoritusta. Ilmeisesti tuo tieto Sisusta kyllä löytyy, mutta on piilotettu valikkoviidakon taakse.
Vastine: Hylätyt ja vanhentuneet suoritukset näkyvät opiskelijalle Omat tiedot > Suoritukset > Hylätyt ja vanhentuneet suoritukset. Ohje aiheesta löytyy eLUTista
- Tehdessäni pakollista työharjoittelun kurssia huomasin, että nettisivut elutissa olivat mielestäni hieman epäselvät. En löytänyt tarvittavia tiedostopohjia, ennen kuin kysyin kaverilta apua. Kehotusehdotuksena lisäisin "leipätekstiin" maininnan, että "tarvittavat raporttipohjat löytyvät sivun alaosasta" tai upottaisin linkit itse tekstiin.
Vastine: Kiitos rakentavasta ja hyvästä palautteesta. Tarkennamme ohjeistusta työharjoittelusivuilla.
- When I took the electronic test, I was asked not to bring anything into the electronic test room. Nothing should be on the desk during the exam, but the keyboard and mouse used in the electronic test were very dirty. I wanted to use a piece of wet wipes before starting the test to clean up the keyboard and mouse used. Is it okay? If don't clean the keyboard and mouse, it may affect my exam.
Response: Together with the cleaning operator, the LUT facility service personnel will ensure that cleaning equipment will continuously be available in Exam rooms.
- LUTin opiskelijoita tiedotettiin vahvennetun tunnistautumisen käyttöönotosta 20.10.2022. LUTissa opiskelee paljon opiskelijoita tutkinnoissa, jotka mahdollistavat opiskelun suorittamisen etäopiskeluna. Etäopiskelijat käyttävät usein e-exam (Electronic Exam room) "palvelua", jossa kännyköiden ja muiden laitteiden tai muistiinpanojen tuominen tilaan on kielletty. Nämä e-exam tilat ovat muiden korkeakoulujen tiloja, joten päteekö IT-ohjeet ja opiskeluntyökalut sivustolla mainittu lause "Kun olet kampuksella ja kirjaudut opiskelijakäytössä olevalle tietokoneelle (luokat, kirjasto), sinulta ei vaadita vahvennettua tunnistautumista." myös muihin korkeakouluihin? Eli kysymykseni kuuluu, onko e-exam tenttien tekoon tulossa lisäohjeistus kännykän sallimisesta hetkellisesti, vai toimiiko kirjautuminen ilman vahvennettua tunnistautumista muidenkin korkeakoulujen verkoissa?
Vastine: LUT-korkeakoulujen Exam-tenttitiloissa tai käytettäessä e-exam (Electronic Exam room) palvelua muiden korkeakoulujen Exam-tiloissa, ei vahvennettua tunnistautumista (Duo MFA) vaadita.
- I am a freshman of grade 1, and up to now, we have learned a lot of subjects, some subjects have got the GPA and credits, but from the results, there is an unfair phenomenon. For example, there are some students who have never come to school, who do not write their own work, but "borrow" from others, even in some practice classes, because those who have a good relationship with the tutor, they can directly get the answers to the weekly exercises, what's more, in some online tests in Moodle, someone asked others to give them a test, the so-called proxy test, and get a very high test score, but their final score is 5. On the contrary, some students who come to class every day and complete their homework and exams independently only get a low score of around 4, including me, of course. Nothing to study, just play every day, copying other people's work, cheating on exams to get high grades, this is obviously unfair and infuriating to those who study hard. As a result, many students do not want to study and only want to "borrow and cheat" to pass the course. So I want to ask that how to do this situation.
Responce: LUT University is committed in all of its activity to ethical and responsible conduct. Upon the registration all students are also committed in all of their activity to ethical and responsible conduct. All students bear responsibility for conducting studies in a responsible manner. If a student breaks the code, there are always consequences.
LUT has absolutely zero tolerance for cheating and any kind of misconduct in studies. All cases of suspected misconduct will be investigated, and any misconduct observed will lead to disciplinary measures: written caution (decided by the rector), expulsion (decided by the LUT board) and in addition to disciplinary actions, the assignment in question is failed. Also, offence will have financial implications such as withdrawal of possible scholarships.
During the fall semester 2022 alone, hundreds of assignments have been failed due to detected misconduct. LUT teachers are extremely experienced in evaluating assignments and offences against teaching are found. Students should not fool themselves in thinking that frauds are not discovered. For obvious reasons students do not tell other students about punishments they have received. Therefore, it might be that efficiency of LUT's fraud investigation process is not so well known among those students who conduct studies in a responsible manner.
Students' assignments are reviewed with the Turnitin plagiarism checker, and CodeGrade plagiarism detection programme is also used in confirming the plagiarism. In Exam examinations (electronic exams) the exam room is equipped with surveillance cameras, which record both picture and sound. Offence against teaching is not only a matter of disciplinary measures. It can also have an impact on the student's future. The good reputation is an important value in modern society. E.g. companies, employers and other universities (e.g. in applying for doctoral studies) might ask for a "Academic Conduct Report" in which is certified that the student has conducted his/her studies in a responsible manner. In case the student has cheated during LUT studies we will not write the report.
Education leading to the university's degree is based on scientific research and practices in the relevant professional field. It aims to support student learning. The studies should provide students with a good command and knowledge of their field. That is not possible to achieve by cheating. Do not resort to unethical behavior, the truth will be discovered at the latest in the first workplace and the career path of cheating student is not very promising.
eLUTin käyttöönoton jälkeen käyttäjät ovat antaneet sivustosta palautetta
Löydät saapuneet palautteet ja niihin annetut vastineet tämän linkin takaa.