LUT Career Spark -tuki

LUT Career Spark -tuki

LUT Career Spark -harjoittelu- ja lopputyötuki on tarkoitettu helpottamaan opiskelijoidemme työllistymistä ja tukemaan integroitumista työelämään opiskelijan kotimaan ulkopuolella.

Tuki myönnetään, kun opiskelija ja harjoittelu- tai lopputyöpaikka täyttävät myöntämisen ehdot. Tuki maksetaan suoraan työnantajalle harjoittelu- tai lopputyöjakson päätyttyä. Käytännössä LUT Career Spark on siis yliopiston maksama osuus opiskelijan palkkakustannuksista. Suomen ulkopuolelle myönnettäviä tukia on rajattu määrä. Tuet myönnetään hakujärjestyksessä.

Tuen määrä ei riipu opiskelijalle maksettavasta palkasta. Tuki on aina kiinteä summa:

• 2 kk harjoittelussa 1200 €
  • 3 kk tai pidemmässä harjoittelussa 1800 €
  • maisterilopputyössä (vähintään 5 kk työsuhde) 2200 €

Näin haet tukea:

• Hae ensin harjoittelu- tai lopputyöpaikka. Jotta tuesta on sinulle hyötyä, kerro työnantajalle mahdollisuudestasi hakea tukea jo työnhakuvaiheessa! Vinkkaa työnantajaa tutustumaan tukeen työnantajalle suunnatulta sivulta ja hyödynnä tarvittaessa urapalveluiden palveluita työnhaun tukena.
  • Varmista koulutusohjelmasi vastaavalta, että kyseisen harjoittelun/lopputyön voi sisällyttää opintoihisi.
  • Täytä tuen hakemus täällä. Saat päätöksen kymmenen arkipäivän kuluessa.
  • Solmi ennen työn alkamista työsopimus työnantajan kanssa
  • Nauti työstä ja integroitumisesta uuteen työkulttuuriin!
  • Muista työsuhteen jälkeen hakea opintopisteet työjaksostasi.

LUT Career Spark -tuki tulee hakea viimeistään kahta viikkoa ennen työjakson alkamista. Voit hakea tukea, kun seuraavat ehdot täyttyvät:

Opiskelijaan liittyvät ehdot:

• Suoritat tutkinto-opiskelijana kandidaatin tai maisterin tutkintoa LUT-yliopistossa ja olet läsnäolevana koko työjakson ajan.
  • Et ole sen maan kansalainen, jossa työpaikka sijaitsee.
  • Sisällytät harjoittelun/maisterilopputyön opintoihisi. Olet etukäteen selvittänyt koulutusohjelmasi harjoitteluvastaavalta/lopputyösi tarkastajalta, että se on mahdollista. Poikkeuksena: Jos olet jo aikaisemmin sisällyttänyt harjoittelun tutkintoosi eikä harjoittelun sisällyttäminen opintoihin ole siksi enää mahdollista, ei kyseistä harjoittelua tarvitse sisällyttää opintoihin. Harjoittelun tulee kuitenkin myös tässä tapauksessa olla sisällöltään tutkintosi harjoitteluksi soveltuva. Tämä tulee varmistaa koulutusohjelmasi harjoitteluvastaavalta.
  • Et ole aikaisemmin saanut LUT Career Spark -tukea saman tutkinnon aikana.
  • Opintosi ovat edenneet tavoitteiden mukaisesti (55 op/lukuvuosi) ja työjaksosta huolimatta sinulla on mahdollisuus valmistua tavoiteajassa (kanditutkinto max. 7 lukukautta ja maisteritutkinto max. 5 lukukautta opintojen alusta laskien).

Työnantajaan ja työhön liittyvät ehdot:

• Työnantaja voi olla mikä tahansa organisaatio, mutta ei opiskelijan oma yritys, yksityishenkilö tai LUT-konserni. Työskentelyn tulee toteutua lähi- tai hybridityönä.
  • Työnantaja maksaa opiskelijalle palkkaa työharjoittelu- tai lopputyöpaikasta vähintään 1331 e/kk (työssäoloehtoa kerryttävä minimipalkka v. 2023).
  • Työharjoittelussa työsuhteen kesto on vähintään 2 kk kokoaikaista työtä. Lopputyössä työsuhteen kesto on vähintään 5 kk kokoaikaista työtä. Työsuhteen kesto voi olla myös pidempi sekä harjoittelussa että lopputyössä, mutta tämä ei lisää tuen määrää. Työ voi olla myös osa-aikaista, jolloin työn määrä suhteutetaan vastaamaan kokoaikaista työtä.
  • Työnantaja solmii kirjallisen työsopimuksen opiskelijan kanssa.
  • Työnantaja tarjoaa opiskelijalle riittävän ohjauksen harjoittelussa tai lopputyössä ja noudattaa työlainsäädäntöä sekä mahdollista työehtosopimusta

Lisätietoja LUT Career Spark -tuesta: careerservices@lut.fi tai Mays Sweidan: mays.sweidan@lut.fi / 050 462 3686