LUTin opiskelijapalautejärjestelmiä kehitetään

Kansikuva

LUTin opiskelijapalautejärjestelmiä kehitetään

LUT on ottanut käyttöön uuden SPARK opintojaksopalautejärjestelmän kesän 2022 aikana. Uudistuksen tavoitteena on automatisoida palautteiden keruuta sekä raportointia, jotta voimme entistä enemmän keskittyä palautteiden käsittelyyn ja hyödyntämiseen opetuksen suunnittelussa ja opiskelijoiden oppimisen tukemisessa. Toiveissa on vahvistaa LUTin palautekulttuuria entisestään ja vahvistaa opiskelijoiden aktiivisuutta vastata palautekyselyihin sekä opettajien intoa antaa vastapalautetta.

Uusi palautejärjestelmä on integroitu Moodle-oppimisympäristöön, mistä se on helposti saavutettavissa sekä opiskelijoille että opettajille. Uudistuksen yhteydessä on parannettu myös palautteen antajan anonymiteettia, ja palauteraportit tulevat opettajien näkyviin vasta, kun palautekyselyyn on vastannut vähintään 3 ko. opintojakson opiskelijaa.

Alle on koottu lyhyesti, mitä uusi järjestelmä tarkoittaa eri toimijoiden näkökulmasta.

Opiskelija

• saa kyselyn vastattavakseen Moodlessa olevien Course feedback -osioiden tai ilmoitusten kautta tai sähköpostiin tulevan muistutuksen kautta,
  • näkee palauteraportin strukturoitujen kysymysten osalta sekä opettajan siihen antaman vastapalautteen.

Opintojakson vastuuhenkilö

• voi halutessaan lisätä omia, opintojaksokohtaisia kysymyksiä
  • voi avata kyselyn opiskelijoiden vastattavaksi milloin vain, automaattisesti se avautuu 2 päivää ennen Moodleen merkittyä opintojakson päättymispäivää ja sulkeutuu 14 päivää päättymispäivän jälkeen
  • voi halutessaan lähettää opiskelijoille extramuistutuksia, jos vastauksia on kertynyt kovin vähän
  • voi tarkastella palauteraporttia, kun vastauksia on saapunut vähintään 3 kpl.
  • voi antaa opiskelijoille vastapalautteen samaan järjestelmään, jolloin se näkyy opiskelijoille palauteraportin yhteydessä.

Koulutusohjelman vastuuhenkilö

• näkee kaikki koulutusohjelmansa opintojaksojen palauteraportit sekä koosteraportin ja myös trendiraportin, jos palautteita on kertynyt pidemmältä ajalta.

Opiskelijakillat
Kuten aiemmin, LUTin opiskelijakilloilla on tärkeä rooli palautteiden käsittelyssä ja hyödyntämisessä koulutusohjelmissa. Tätä roolia pyritään vahvistamaan ja siihen tullaan kiltojen ja ylioppilaskunnan kanssa rakentamaan yhteiset toimintamallit syksyn 2022 aikana.

Opintojaksopalautteen sivulla eLUTissa on asiasta lisätietoa.

StudentPulse

Opiskelukokemusta mittaava StudentPulse otetaan käyttöön seitsemässä LUTin tutkinto-ohjelmassa syksystä 2022 alkaen. Nopeasti vastattaviin mikrokyselyihin perustuva järjestelmä tarjoaa tietoa ohjelmien kehittämiseen opintojaksopalautteita laajemmasta näkökulmasta ja mahdollistaa myös etänä opintojaan suorittavien opiskelijoiden kokemusten luotaamisen aiempaa paremmin. Tavoitteena on kehittää opiskelukokemuksesta LUTissa entistä parempi.