Ohjelmien ja opintojaksojen toteutustavoista

Kansikuva

Ohjelmien ja opintojaksojen toteutustavoista

Tutkinto-ohjelmat monimuotona ja verkossa

LUTin monimuotoisesti toteutettavissa ohjelmissa on sekä lähi- että verkkototeutuksena tai niiden yhdistelmänä toteutettavia opintojaksoja. Niiden aikataulut opiskelija saa tietää lukukauden alussa. Opiskelu edellyttää myös läsnäoloa opiskelupaikkakunnalla esimerkiksi viikottain tai kuukausittain.

Verkko-opetuksena järjestettävissä ohjelmissa opinnot voi suorittaa joustavasti verkossa, lukuun ottamatta muutamia lähiopetuspäiviä lukuvuoden aikana. Verkko-opintoihin kuuluu sekä omaan tahtiin opiskeltavia että lukujärjestyksen mukaan eteneviä opintojaksoja, joissa on aikataulutettuja verkkoluentoja ja -tapaamisia. Toki henkilökohtaisen opintosuunnitelman mukaan voi myös ilmoittautua opintoihin, jotka edellyttävät lähiopetukseen osallistumista.

Lähiopetuksena toteutettavissa ohjelmissa pääosa opiskelusta tapahtuu paikan päällä kampuksella. Toki näissäkin ohjelmissa osa opinnoista on joustavasti verkossa tapahtuvaa tai verkkoa hyödyntävää.

Monessa maisteriohjelmassa opintojen aikataulut on suunniteltu mahdollisimman työelämäyhteensopiviksi. Tällöin aikataulutettua opetusta pyritään sijoittamaan esimerkiksi iltoihin tai viikonloppuihin, mutta yksittäisiä opetuspäiviä voi olla myös arkisin.

Opintojaksojen neljä toteutustapaa

Yksittäisiä opintojaksoja toteutetaan lähtökohtaisesti neljällä eri tavalla. Lähiopetuksessa opetustapahtumat järjestetään lukujärjestyksen mukaan kampuksella. Opetus suunnitellaan oletuksella, että opiskelijat osallistuvat opetukseen. Tällöin opetus voi sisältää vuorovaikutteisuutta kuten keskustelua tai pienryhmätoimintaa paikan päällä sekä taitojen oppimista. Lähiopetuksen vahvuuksina ovat vertaistuki ja yhteisöllisyyden sekä yhteistyötaitojen kehittyminen.

Monimuoto-opetuksessa eli sulautuvassa opetuksessa opintojakson opetustapahtumia on kampuksella ja verkossa. Esimerkiksi luennot voivat olla verkossa, mutta oppimistehtävät voivat edellyttää kampuksen tilojen ja/tai välineiden käyttöä ohjatusti tai itsenäisesti.

Etäopetusta on kahdenlaista: Aikasidonnainen etäopetus tapahtuu lukujärjestyksen mukaisina aikoina, vaikka se järjestetäänkin kokonaan verkossa. Opiskelijoiden odotetaan osallistuvan opetukseen verkon yli vastaavasti kuin lähiopetuksessa. Aikaan sitomaton verkko-opetus taas tapahtuu verkossa opiskelijan omaan tahtiin, vaikkakin usein alku- ja loppupäivämäärät on annettu.

Toteutustapojen valinta on opettajan vastuulla

Opettaja valitsee opintojakson toteutustavan suhteessa sen osaamistavoitteisiin ja pyrkii samalla huomioimaan tutkinto-ohjelman kokonaisuutta. Tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että taitojen oppimista tehdään paikan päällä labrassa tai teoriaosaamista voidaan hankkia etänä opiskellen. Toisaalta saman opintojakson toteutustapa verkossa opetettavissa ohjelmissa on todennäköisesti erilainen kuin lähiopetuksena opiskeltavassa ohjelmassa. Eri

ohjelmiin hakeutuu myös opiskelijoita erilaisilla taustoilla, mikä huomioidaan kokonaisuutta suunnitellessa. Esimerkiksi kansainvälisesti markkinoiduissa ohjelmissa on perusteltua järjestää lähiopetusta, koska Suomeen opiskelemaan muuttaneet kaipaavat konkreettista verkostoitumista verkko-opintojen sijaan.

Opinnäytetyövaiheessa akateemisiin työskentelymenetelmiin kuuluvat seminaarit, joissa käytävä keskustelu on keskeinen osa oppimista sekä opinnäytetutkielman edistämistä. Seminaarityöskentelyssä tärkeää on vertaistuki ja kokemuksellisuus, joiden avulla jokaisen työ asettuu osaksi yhteistä prosessia ja aikataulua. Työskentelyn myötä opinnäytteen tekijöistä syntyy yhteisö, joka kannustaa tekemisessä ja tukee edistymistä sekä sisällöllisesti että prosessina. Seminaarityöskentelyn kannalta tapaamiset kampuksella ovat poikkeuksetta hyödyllisiä ja tärkeitä. Verkossa suoritettavissa ohjelmissa vastaavat tapaamiset voidaan järjestää verkon yli, jolloin kaikki osallistuvat tasavertaisesti etänä.