Opiskelijoiden IT-tukipalvelut tiedottaa

Kansikuva

Opiskelijoiden IT-tukipalvelut tiedottaa

30.5.2022: LUT-VDI -etäkäyttöpalvelussa ongelmia

Voit käyttää LUT-VDI -etäkäyttöpalvelua (etätyöpöytä) kolmella eri tavalla:

  1. VMware Horizon Client -pääteohjelman kautta (palvelimeksi annetaan kysyttäessä vdi.lut.fi)
  2. Verkkoselaimella menemällä osoitteeseen https://one.lut.fi ja käyttämällä sitä kautta VMware Horizon Client -pääteohjelmaa
  3. Verkkoselaimella menemällä osoitteeseen https://one.lut.fi ja käyttämättä lainkaan VMware Horizon Client -pääteohjelmaa (ei suositella, käytä tätä vaihtoehtoa vain jos et saa asennettua pääteohjelmaa tai se ei toimi).

Suosittelemme käyttämään LUT-VDI -palvelua tällä hetkellä vain suoraan VMware Horizon Client -pääteohjelman kautta (vaihtoehto 1), sillä vaihtoehtojen 2 ja 3 toiminnassa on havaittu ongelmia.

Lisätietoja ja ohjeita LUT-VDI -etäkäyttöpalvelusta löydät IT-ohjeista.

Päivitys 31.5. klo 10:30: Ongelma on korjattu ja voit käyttää LUT-VDI -etäkäyttöpalvelu jälleen myös verkkoselaimen kautta (vaihtoehdot 2-3).

2.5.2022: Opiskelijoiden IT-tukipalvelut on avoinna koko kesän

Kesällä tavoitat Opiskelijoiden IT-tukipalvelut sähköpostitse. Puhelimen pidämme suljettuna touko- kesä- ja heinäkuun. Opiskelijoiden IT-tukipiste Lappeenrannassa ja uusi IT-tukipiste Lahdessa avataan elokuun puolivälin jälkeen.

Näin tavoitat meidät kesällä:

Sähköposti studenthelpdesk@lut.fi
ma-pe klo 10-14 koko kesän
Puhelin +358 29 446 2777
ma-pe klo 10-14 (ei käytössä 1.5.-31.7.)
Chat LUT-botti Emmi vastaa kysymyksiin chatissa 24/7
https://elut.lut.fi/studenthelpdesk
IT-tukipisteet Lappeenrannan kampuksen IT-tukipiste ja Lahden kampuksen uusi IT-tukipiste avataan elokuun puolivälin jälkeen

Jos haluat palvelua opiskelijoiden IT-tukipisteellä Lappeenrannan kampuksella ennen elokuun puoliväliä, olethan yhteydessä hyvissä ajoin etukäteen sähköpostitse, niin sovitaan aika, jolloin tulemme IT-tukipisteelle.

4.4.2022: Opiskelijoiden IT-tukipiste (”tiski”) suljettu kevätlukukauden loppuun asti

Keskitymme palvelemaan asiakkaita loppukevään ajan vain sähköisiä kanavia pitkin. Olemme huomanneet, että kampuksella liikkuu vain vähän opiskelijoita, joten pidämme Opiskelijoiden IT-tukipisteen suljettuna kevätlukukauden 2022 loppuun asti. Tavoitat kuitenkin Opiskelijoiden IT-tukipalvelut sähköpostin ja puhelimen välityksellä normaalisti ma-pe klo 10-14.

Olethan myös huomannut, että LUT-botti Emmi vastaa IT-kysymyksiin chatissa 24/7? Chatbotin löydät eLUTista esimerkiksi Opiskelijoiden IT-tukipalveluiden yhteystietosivulta.

Opiskelijoiden IT-tukipiste avataan jälleen elokuun puolivälissä. Jos haluat kuitenkin palvelua opiskelijoiden IT-tukipisteellä ennen elokuun puoliväliä, olethan yhteydessä hyvissä ajoin etukäteen sähköpostitse, niin sovitaan aika, jolloin tulemme IT-tukipisteelle.

29.3.2022: Mobiilitulostuksessa ongelmia

Mobiilitulostus ei toimi tällä hetkellä eli jos yrität tulostaa lähettämällä tiedostoja sähköpostin liitetiedostona osoitteeseen print@lut.fi tai print@lab.fi, niin nämä tiedostot eivät näy tulostimilla tulostettavien töiden listalla tällä hetkellä. LUT-tietohallinto tutkii asiaa.

Voit kuitenkin tulostaa ajuritulostuksen kautta normaalisti tällä hetkellä. Tulostinajurit on asennettu kampuksen tietokoneille valmiiksi. Kirjaudu ensin kampuksen tietokoneelle ja lähetä sieltä tulostettavat tiedostot tulostuspalvelimelle (File -> Print -> Printer-kohtaan valitse tulostin \\rps.win.lut.fi\SecurePrint). Kirjaudu sen jälkeen jollekin tulostimelle ja näet tiedostot tulostettavien töiden listalla aivan samalla tavalla kuin näet mobiilitulostuksena tulostinpalvelimelle lähetyt tiedostot.

Päivitys 29.3. klo 16:00: Ongelma on korjattu ja mobiilitulostus toimii jälleen. Tulostuspalvelimelle sähköpostitse lähetetyt tiedostot näkyvät nyt tulostimilla (kirjaudu ensin normaalisti tulostimelle LUT-tunnuksellasi) ja ne ovat tulostettavissa 72 tunnin ajan. Sen jälkeen tiedostot poistuvat palvelimelta.

8.3.2022: Opiskelijoiden IT-tukipiste suljettu 31.3. asti

Opiskelijoiden IT-tukipiste on suljettu 31.3.2022 asti.

Huom! Vain IT-tukipiste on suljettu eli muutoin Opiskelijoiden IT-tukipalvelut palvelee normaalisti puhelimen ja sähköpostin välityksellä ma-pe klo 10-14.

20.1.2022: Opiskelijoiden IT-tukipiste suljettu 6.3. asti

LUT-korkeakouluissa 6.3. asti voimassa olevan etäopetussuosituksen ja huonontuneen koronatilanteen vuoksi Opiskelijoiden IT-tukipiste on suljettu 6.3.2022 asti.

Huom! Vain IT-tukipiste on suljettu eli muutoin Opiskelijoiden IT-tukipalvelut palvelee normaalisti puhelimen ja sähköpostin välityksellä ma-pe klo 10-14.

LUTin ja LABin henkilökunnan kaikki käyttäjätunnusasiat hoituvat henkilökunnan helpdeskin kautta Opiskelijoiden IT-tukipisteen ollessa suljettuna.

 

Syksy 2021

29.11.2021: Joulukuun ja vuodenvaihteen poikkeusaukioloja

Itsenäisyyspäivänä (ma 6.12.), jouluaattona (pe 24.12.) ja loppiaisena (to 6.1.) Opiskelijoiden IT-tukipalvelut (=sähköposti, puhelin, IT-tukipiste) on kokonaan suljettu.

Ma 20.12. - pe 31.12. Opiskelijoiden IT-tukipiste ja puhelin on suljettu. Palvelemme kuitenkin normaalisti sähköpostin välityksellä ma-pe klo 10-14.

Orientaatioviikolla Opiskelijoiden IT-tukipiste on avoinna poikkeuksellisesti myös maanantaina ja keskiviikkona eli IT-tukipiste on avoinna viikolla 1 ma 3.1., ti 4.1. ja ke 5.1. klo 10-14.

Pe 7.1.2022 alkaen palvelemme jälleen normaalisti ma-pe klo 10-14 puhelimen ja sähköpostin välityksellä. Lisäksi IT-tukipiste on avoinna tiistaisin ja torstaisin klo 10-14.

24.11.2021: Pepissä käyttökatko 24.11. klo 14-18

Pepissä on käyttökatko keskiviikkona 24.11.2021 klo 14:00 alkaen. Käyttökatkon arvioitu päättymisaika on klo 18:00.

15.11.2021: Moodlessa huoltokatko 16.11. klo 7-8

LUT-korkeakoulujen Moodlessa (moodle.lut.fi) on turvapäivityksestä johtuva käyttökatko tiistaina 16.11. klo 7-8.

Samalla muistutamme, että Moodlessa on lisäksi säännöllinen huoltokatko klo 7-8 joka kuukauden ensimmäisenä tiistaina.

20.10.2021: Eduroam-verkon varmenne uusitaan 20.10.2021

Eduroam-verkon varmenne uusitaan ke 20.10.2021 klo 16:00. Uusi varmenne on eri myöntäjältä (CA) kuin edellinen, joten osa päätelaitteista ei enää suostu liittymään eduroam-verkkoon nykyisellä sertifikaatilla.

Jos eduroam ei enää toimi, niin poista eduroam-verkko (unohda verkko) laitteen asetuksista ja liity siihen uudestaan. Jos tämä ei auta, niin asenna eduroam-verkko uudestaan osoitteesta https://cat.eduroam.org, jolloin uusimmat asetukset määritetään laitteellesi automaattisesti.

Muista käyttää käyttäjätunnuksena oppilaitoksesi sähköpostiosoitetta!

Lisää ohjeita eduroamista (mm. kuvallinen ohje eduroam-asennusohjelman käytöstä) löytyy eLUTista: https://elut.lut.fi/fi/it-ohjeet-opiskelun-tyokalut/eduroam-verkko-wi-fi

15.9.2021: Moodlessa huoltokatko 16.9. klo 7-8

LUT-korkeakoulujen Moodlessa (moodle.lut.fi) on tietoturvapäivityksestä johtuva käyttökatko torstaina 16.9. klo 7-8.

13.9.2021: Digiassistentit auttavat opiskelijoita vielä tämän viikon ajan

Uudet ja vanhat LUTin ja LABin opiskelijat voivat kysyä digiassistenteilta apua IT-ongelmiin. Digiassistentit ovat LUT-korkeakoulujen opiskelijoita ja he päivystävät ma-pe klo 10-14 kampuksilla ja verkossa 17.9. asti. Tarkemmat yhteystiedot löydät eLABista: https://elab.lab.fi/fi/ajankohtaista/opiskelijoiden-digiassistenttipalvelu-308-1792021

HUOM! Opiskelijoiden IT-tukipalvelut ei tarjoa sovellustukea eikä tukea omille laitteille, mutta digiassistentit auttavat näissäkin asioissa.

27.8.2021: Ruuhkaa

Valitettavasti palvelumme on tällä hetkellä ruuhkautunut. Vastaamme kyllä kaikkiin opiskelijoiden IT-tukipalveluun tulleisiin sähköposteihin, joten maltathan odottaa.

Käsittelemme palvelupyynnöt saapumis- ja kiireellisyysjärjestyksessä. Ensimmäisenä autamme uusia opiskelijoita LUT-tunnuksen aktivoimisessa ja saatamme vanhojen opiskelijoiden tunnukset kuntoon, jos tunnuksella ei pääse kirjautumaan mihinkään. Näiden jälkeen käsittelemme yksittäisten sovellusten ja järjestelmien ongelmatilanteet.Test

Useimmat kirjautumisongelmat ratkeavat vaihtamalla salasana. Lisätietoja: https://elut.lut.fi/fi/it-ohjeet-opiskelun-tyokalut/lut-tunnus-salasana

1.6.2021: LUT-korkeakoulujen tulostusjärjestelmä vaihtuu 1.6.2021

Tiistaista 1.6. lähtien lähetä tulosteet tulostusjonoon ("tulostimelle") nimeltä Secure Print

LUT-korkeakoulujen tulostusjärjestelmä on kilpailutettu ja uudeksi toimittajaksi on valittu Canon. Vanhat Ricohin ja Toshiban verkkotulostimet ovat käytössä 31.5.2021 asti, jonka jälkeen ne poistuvat käytöstä. Uudet Canonin laitteet ovat käytettävissä 1.6.2021 alkaen. Mikäli jonkin vanhan tulostimen tilalle ei ole asennettu uutta laitetta vielä 1.6., niin vanhaa laitetta voi käyttää niin pitkään, kunnes uuden laitteen asennus on valmis.

Uusi LUT-korkeakoulujen verkkotulostusjärjestelmä on samankaltainen kuin nykyiset LUTin ja LABin tulostusjärjestelmät. Verkkotulostusjärjestelmässä tulostettavia tiedostoja ei lähetetä suoraan tietylle tulostimelle, vaan ne lähetetään tulostinpalvelimelle tulostusjonoon, minkä jälkeen ne voi käydä tulostamassa haluamallaan tulostinlaitteelta.

Uusi tulostusjono lisätään LUT-korkeakoulujen Windows-tietokoneille automaattisesti 31.5.2021.

Ketä muutos koskee?

Muutos koskee kaikkia LABin ja LUTin opiskelijoita ja henkilökuntaa Lappeenrannan ja Lahden kampuksilla sekä Mikkelin alueyksikössä. Kouvolan alueyksikköä muutos ei koske.

Mikä muuttuu?

Kesäkuun alussa käyttöön tulee uudet Canonin laitteet (pienempiä verkkotulostimia sekä isompia monitoimitulostimia, joilla voi tulostaa, kopioida ja skannata). Käyttöön tulee uusi tulostusjono, johon tulostustyöt lähetetään ja ne säilyvät jonossa 72 tuntia. Myös mobiilitulostus muuttuu ja jatkossa kaikki mobiilitulostus hoituu yhden yhteisen sähköpostiosoitteen kautta. Uudessa järjestelmässä tulostustyön asetuksia voi muokata aiempaa enemmän vielä tulostimella ennen varsinaista tulostusta.

Kesäkuusta alkaen LUT-korkeakouluissa on käytössä vain yksi yhteinen tulostusjärjestelmä. Opiskelijoiden tulosteiden hinnoittelusta tulee yhtenäinen molemmilla kampuksilla ja molemmissa korkeakouluissa.

Mikä ei muutu?

Jatkossakin LUT-korkeakouluissa on käytössä monitoimitulostimia, joilla voi tulostaa, kopioida ja skannata. Tulostettavia tiedostoja voi lähettää edelleen tulostinpalvelimelle sähköpostin liitetiedostona mobiilitulostusta hyödyntäen. Opiskelijoiden tulosteet ovat edelleen maksullisia.

Tulostimille voi kirjautua edelleen LUT-tunnuksella, kulkuavaimella/lutikalla tai jollain muulla sirullisella kortilla/esineellä (esim. bussikortti).

Kirjautuminen tulostimelle

Tulostimille voit kirjautua LUT-tunnuksella (vain käyttäjätunnuksella, sähköpostiosoite kirjautumistunnuksena ei toimi). Kirjautumista helpottamaan voit rekisteröidä tulostusjärjestelmään kulunvalvonta-avaimesi/-korttisi tai jonkin muun sirullisen kortin/esineen, jolloin voit kirjautua tulostimille helposti näyttämällä tulostimen lukijassa ko. esinettä. Jos avainta/esinettä ei ole vielä rekisteröity tulostusjärjestelmään, voit rekisteröidä sen ensimmäisen kirjautumiskerran yhteydessä.

Tulostusjono Secure Print

Kun tulostat kampuksen tietokoneelta, lähetä tiedostosi tulostusjonoon (=”tulostimelle") nimeltä Secure Print (\\rps.win.lut.fi\SecurePrint). Tiedostot säilyvät tulostuspalvelimella 72 tuntia odottamassa, että tulostat ne valitsemaltasi tulostimelta. LUT-korkeakouluilla on yhteinen tulostusjono. Voit lähettää tiedoston tulostinpalvelimelle (=laittaa tiedoston tulostumaan normaalisti) vaikka Lahdessa perjantai-iltapäivällä ja tulostaa sen vaikka Lappeenrannan kampuksella vasta ennen luentoa maanantaiaamuna.

Mobiilitulostus (print@lut.fi)

Jos haluat käyttää mobiilitulostusta, lähetä tiedostosi sähköpostin liitetiedostona osoitteeseen print@lut.fi . Sen jälkeen voit käydä tulostamassa tiedostosi haluamaltasi tulostimelta. Mobiilitulostus toimii vain LUTin ja LABin sähköpostiosoitteista (eli esim. gmailin osoitteesta lähetetty tiedosto ei tule perille). Tulostettavia tiedostoja sisältävän sähköpostiviestin koko on oltava alle 50 MB.

Opiskelijoiden tulostuskiintiö

Opiskelijoiden tulosteet ovat maksullisia. Vanhan järjestelmän tulostuskiintiö siirtyy uuteen järjestelmään. Tulostuskiintiön voi tarkistaa osoitteesta https://uniflow.lut.fi/mom .

Opiskelijoiden tulostushinnasto LUT-korkeakouluissa 1.6.2021 alkaen

1-puolinen mustavalkosivu 0,04 €
2-puolinen mustavalkosivu 0,08 €
1-puolinen värisivu 0,08 €
2-puolinen mustavalkosivu 0,16 €

Kaikki hinnat sisältävät arvonlisäveron 24 %.

A4- ja A3-kokoisten tulosteiden hinnat ovat samat. Jos sivulla on yksikin piste väriä, niin sivu hinnoitellaan värisivuksi. Tulostustyön hinta näkyy monitoimitulostimilla ennen tulostusta. Jos muokkaat tulostusasetuksia monitoimitulostimella ennen tulostusta, päivittyy monitoimilaitteella näkyvä tulostustyön hinta uusien asetusten mukaiseksi.

Kesäkuusta alkaen LUT-korkeakoulujen opiskelijoiden tulosteiden hinnoittelusta tulee yhtenäinen molemmilla kampuksilla ja molemmissa korkeakouluissa. Käyttöön otetaan vanhoista hinnastoista edullisin eli LABin Lahden kampuksen A4-tulostushinnasto. Vanhassa LABin Lappeenrannan kampuksen ja LUTin järjestelmässä hinnaston hinnat olivat verottomia ja tulostuskiintiön ostamisen yhteydessä hintaan lisättiin vero ja myös monitoimilaiteilla ja tietokoneilla tulostuskiintiö ja tulosteiden hinnat näkyivät verottomina. Nyt kaikki hinnat sisältävät jo veron.

Opiskelijoiden tulostuskiintiön ostaminen

Uuden tulostusjärjestelmän verkkokauppa ei ole valitettavasti vielä valmis kesäkuun alussa. Toistaiseksi LUTin ja LABin opiskelijat voivat ostaa tulostuskiintiötä vain vanhasta LUTShop-verkkokaupasta (https://lutshop.lut.fi/). Kun olet ostanut tulostuskiintiötä, lähetä verkkokaupasta saamasi kuitti Opiskelijoiden IT-tukipalveluihin osoitteeseen studenthelpdesk@lut.fi ja pyydä, että ostamasi kiintiö lisätään LUT-tunnuksellesi.

LUTin ja LABin opiskelijat voivat ostaa tulostuskiintiötä printshop-verkkokaupasta osoitteessa https://printshop.lut.fi/